I disse dager går det en Telenor-reklame på norske tv-skjermer som har fått flere leteaksjon-aktører til å sperre opp øynene.

- Mildt sagt villedende

Reklamen handler om en skoleklasse som er på leir og som får en øvelse hvor de må bruke kart og kompass. Den trønderske karakteren, Arnfinn Baksletten, som Telenor har brukt i flere reklamer, deltar på leiren.

Han tar ordet og sier: «Kart og kompass? Hvorfor kan vi ikke bare taste inn adressen og følge prikken?». Til tross for leirinstruktørens motforestillinger forteller Baksletten at han har full 4G-dekning fra Telenor.

- Jeg har sett reklamen selv, og reagert på den. Den er mildt sagt villedende, sier redningsleder Ben Wikøren ved Hovedredningssentralen.

Hovedredningssentralen Sør-Norge på Sola og Hovedredningssentralen Nord-Norge i Bodø har overordnet operativt ansvar ved søk- og redningsaksjoner i Norge.

Han spilte rollen som crazy trønder på Facebook, og fikk internett til å koke. Skuespiller Frode Eggen mente aldri å være slem, bare litt rampete. (Krever innlogging)

- Ta alltid med kart og kompass

Wikøren mener at så lenge det ikke finnes 100 prosent mobildekning i Norge, så vil det være en viss risiko for å ikke komme gjennom med en mobilsamtale enkelte steder.

- Det bør ikke være en oppfatning blant befolkningen om at man kan gå på tur i fjellet kun med en mobil i sekken. Det vil nok alltid være sporadisk dekning, spesielt i fjellområder, sier han.

Den gamle regelen om at man aldri må legge ut på tur uten kart og kompass bør aldri gå av moten, mener redningslederen.

- Dessuten kan mobiltelefon gå tom for strøm, og da hjelper det ikke om man har dekning. Det er ikke rent sjeldent at vi får nødmeldinger fra folk som har gått seg vill, og som sier at de kun har noen få prosent igjen på batterinivået, forteller Wikøren.

- Å gå på fjellet med kun mobil som navigasjonsmiddel er uansett ingen god idé. På enkelte steder på Hardangervidda er du heldig hvis du får sendt en sms. Du kan bare glemme å få opp et kart.

1044 leteaksjoner i fjor

I fjor var det 1044 personer som ble meldt savnet til hovedredningssentralene. I 2014 var tallet 1006, mens i 2013 var det 1062.

- Tallet på savnede har vært stabilt de siste fem årene, men det vi merker er at såkalte assistanse-oppdrag har hatt en mer markant økning, forklarer Wikøren.

Dette er oppdrag hvor folk ringer inn og forteller at de har gått seg vill eller at de ikke klarer å komme seg videre på grunn av utmattelse/værforhold.

I 2011 var det 301 såkalte assistanseoppdrag, mens i 2015 var det 405 oppdrag.

- Mitt inntrykk er at det er mer folk som bruker naturen, og det er positivt, men det er viktig at de som er i naturen kjenner sine begrensninger og vet også begrensningene til utstyret de har med seg. Nye smarttelefoner trekker mye batteri. Vårt råd er at man lærer seg å bruke kart og kompass. Da får man en helt annen trygghet på tur, understreker Wikøren.

- Går tom for strøm

Leder Audun Orrestad i Sør-Trøndelag Røde Kors hjelpekorps er heller ikke imponert over Telenor-reklamen.

- Jeg forstår at reklamen skal være morsom, og det begynner å bli bra dekning rundt omkring, men de gode gamle fjellvettreglene er fremdeles gode å ha. Ha alltid med kart og kompass, sier han.

Han forteller om folk som skader seg på tur, og som blir liggende i et dalføre.

- På fjelltoppen 100 meter unna er det dekning, mens ned i dalen er det ikke det. Dessuten er det jo ofte sånn at man går tom for strøm på mobilen når man trenger det som mest. Man bør ikke ta alt som kommer på tv-en for god fisk, sier han.

- Unødvendige aksjoner

Avdelingssjef Ken Ronny Strøm ved 330-skvadronen på Ørland er også kritisk til Telenor-reklamen. Sea King-helikopteret må hvert eneste år hente bærplukkere, skigåere og jegere som roter seg vekk i norsk natur.

- Jeg har lagt merke til reklamen, og det første som slo meg er at mange tror de har mobildekning overalt, og tar det dermed for gitt at de kan varsle at de har kommet frem. Men så viser det seg at de ikke har dekning, og det gjør at pårørende blir bekymret og det blir utløst unødvendige leteaksjoner, sier han.

Han understreker at det er dårlig mobildekning i områder hvor det ikke finnes noen fast bebyggelse.

- Kart og kompass vil alltid fungere så lenge du vet hvor du er. Er det kaldt, vil batteriet gå raskt tomt. Folk får problemer fordi de planlegger for dårlig. Dessuten kan det hende at de har byttet mobil, og det vil også ha innvirkning på dekningen. Moltemyra som man hadde mobildekning på i fjor, trenger ikke å ha det med ny mobil i år, sier han.

- For dårlig forberedt

Innsatsleder Ole Kristian Heimstad ved Trøndelag politidistrikt deltok blant annet i en større leteaksjon i fjor sommer.

- Sambandet vårt fungerer heller ikke overalt, så man må ikke stole på at man har dekning ut i terrenget. Legger man ut i områder hvor man er ukjent, så ta med kart og kompass. Vi merker at det er stadig flere leteaksjoner, og det tyder på at folk ikke forbereder seg godt nok. Det har vært tilfeller hvor det har gått ille fordi turgåere har stolt på mobilen sin, sier han.

Han understreker at det også kan være at mobilbasestasjoner blir slått ut av dårlig vær, og det er gjerne da folk får problemer på tur også.

- Ikke ta den bokstavelig

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor har ingen problemer med å forstå at enkelte reagerer på reklamen.

- Jeg skjønner reaksjonene, men man skal ikke ta den så bokstavelig. Selvfølgelig skal man ha med seg kart og kompass. Det har jeg selv med meg på tur, sier han.

Han forteller at de har forsøkt å ha en humoristisk vri på dekningsreklamene sine.

- Vi har ikke 4G-dekning i hele landet. Vi har om lag 85 prosent dekning med tanke på talesignal, opplyser Amundsen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Mangler dekning: Telenor innrømmer at det er 15 prosent av Norges areal hvor det ikke finnes mobildekning. Foto: skjermdump telenor-reklame
Får kritikk: Det er ikke alle som ser humoren i at Telenor i en av sine reklamevideoer gir inntrykk av at det er greit å dra på tur kun med mobilen. Foto: SKJERMDUMP TELENOR-REKLAME