Høsten 2014 gjennomførte Leangen travbane en reklamekampanje som fikk foreldre og utøvere i travmiljøet til å steile.

I et brev til likestillings- og diskrimineringsombudet ble det blant annet skrevet at «Bildene spiller på unge, kvinnelige montéryttere kontra eldre, mannlige kusker med assosiasjoner som spiller på sex.» Reaksjonene gikk på at bildene var diskriminerende og at utøverne fremsto som dårlige forbilder.

Vil kåre beste forside

Flere av bildene fra kampanjen ble brukt som forsider på travprogrammet til Leangen travbane. Nå har utviklingssjef Per Jørgensen ved Leangen travbane lyst å kåre den beste forsiden.

- Jeg kom hit i mai i 2014, og mitt første mål var å gjøre hvert travprogram mer levende og unik. Nå ønsker jeg å la alle få si hvilken av forsidene som er best, forklarer Jørgensen til Adresseavisen.

Selv har han en klar favoritt, nemlig forsiden som viser de unge kvinnelige travkuskene og montérytterne Amanda Robertsen, Victoria Amundsen og Nina D. Stene som poserer sammen med de rutinerte mannlige kuskene Jomar Blekkan, Bjørn Garberg og Arne Nilsen.

Husker du den fulle nordmannen som kommenterte trav midt på natten i Østersund? Han måtte sove ut rusen hos politiet.

- Er ikke lettskremt

Konkurransen ble satt i gang under lørdagens V75-runde og varer til mandag 8. februar.

Jørgensen har ikke latt seg stoppe av de negative reaksjonene som dukket opp høsten 2014, og har hatt flere forsider med poserende travjenter. På det ene bildet sitter Amanda Robertsen i fanget til Jomar Blekkan i en trillebår. En annen forside viser de tre jentene som poserer i høyet.

- Bildet av talentet Amanda som tar over hjelmen til rutinerte Jomar ble jeg så fornøyd med at jeg gjenbrukte bildet på enda en forside i 2015. Jeg lar meg ikke skremme så lett. Hovedmålet var å berømme og hedre alle disse flinke rytterne. Dessuten måtte vi få litt blest rundt travsporten. Det ble vanvittig mye styr, men jeg mener det var positivt for Leangen og travsporten generelt, sier Jørgensen.

Tidligere denne uka fortalte Jørgensen at alt ligger til rette for at Leangen travbane kan arrangere konserter med opp til 30 000 publikummere. (KREVER INNLOGGING)

- Fantastisk effekt

Det kom ingen reaksjon fra Likestillings- og diskrimineringsombudet ifølge Jørgensen, og han angrer ikke et sekund på bildene. Han understreker at alt er i gjort i dialog med de involverte.

- Dette var etter jentenes eget ønske. De har opplevd bare positive tilbakemeldinger, sier han.

Dersom jentene sitter i sulkyen med hjelm og briller er det vanskelig å se om det er kvinner eller menn bak utstyret, ifølge Jørgensen.

- Det som skjedde var at vi ble mye omtalt, og det førte til flere tilskuere og høyere omsetning. Dette hadde en fantastisk bra effekt, sier han.

Lover mer sprell i 2016

I 2016 kan det komme enda friskere forsider, dersom vi skal tro Jørgensen.

- Du skal ikke se bort ifra at det kommer forside med noen spenstige lettkledde mannlige ryttere. Men alt skal være profesjonelt og i en sammenheng. Jeg kan love deg at hestene vil være nakne, sier Jørgensen med en latter.

- Vil kåringen av beste forside legge noen føringer på de kommende forsidene?

- Ja, det vil det. Jeg tar slike tilbakemeldinger seriøst, og vi lever av å høre på vårt publikum, sier han.

LES MER (PLUSS): - Bildene er pornografisk orientert, og burde vært fjernet

- Alle spiller på sex

Han lar seg ikke skremme av anklager om diskriminering, men vil heller at travsporten skal få et annet image.

- Vi må bort fra inntrykket av gamle «kailler» som kjører hest. Nå er det mange kvinner som vinner løp, men det er det bare den harde kjerne som vet, tror han.

Trav og Galopp-Nytt kåret reklamekampanjen og Leangen travbane til årets beste pr-stunt og beste markedsfører i en årskavalkade. Jørgensen tror de fleste i travsporten synes Leangen var spreke som fikk såpass mye omtale.

- Travsporten har ligget nede. Vi har glemt å markedsføre sporten og vi er ikke synlige nok. Hele verden spiller på sex, men vi gjør det på en stilig måte. Så lenge vi ikke gjør noe verre enn dette, så er det greit. Dette må da være noe av det mest uskyldige som er gjort, sier Jørgensen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Travprogrammet til Leangen travbane 26. juli 2014. Foto: LEANGEN TRAVBANE
Travprogrammet til Leangen travbane 29. november 2014. Foto: LEANGEN TRAVBANE
Travprogrammet til Leangen travbane 26. oktober 2015. Bildet ble gjenbrukt fordi travbanesjef Per Jørgensen likte motivet så godt. Foto: LEANGEN TRAVBANE
Lørdag vil konkurransen om den beste forsiden til travprogrammet på Leangen travbane starte. Utviklingssjef Per Jørgensen ved Leangen travbane hadde som målsetting å lage friske og fargerike forsider til programmet. Han mener all omtalen har vært positiv. Foto: LEANGEN TRAVBANE
Bildekampanjen fra Leangen travbane fikk enkelte i travmiljøet til å reagere, og travbanen ble anklaget for å være diskriminerende. Foto: FAKSIMILE ADRESSEAVISEN 14. OKTOBER 2014