Milliardoverføringen er et resultat av Norges første bymiljøavtale med staten.

Avtalen, som går fra 2016 til 2023, er historisk. Trondheim er den første byen i landet som inngår en slik avtale.

Bakgrunnen for avtalen er nullvekstmålet i klimaforliket på Stortinget, hvor alle partiene med unntak av Fremskrittspartiet, vedtok at all vekst i persontrafikken i voksende storbyområder skal skje ved at folk reiser kollektivt, sykler eller går.

Avtalen representerer en styrking og videreutvikling av Miljøpakken i Trondheim, som så langt har oppfylt nullvekstmålet.

1,4 milliarder kroner til superbuss

Det største enkeltprosjektet  i  avtalen er utviklingen av det nye superbusstilbudet.

1,4 milliarder kroner, over en tredjedel av den totale summen skal brukes på traseer, holdeplasser og bussdepot.

Staten forplikter seg til å dekker 50 prosent av de samlede kostnadene.

Dette gir også Staten penger til i avtalen:

* 1 milliard kroner til tiltak på riksvei innen programområdene kollektiv, sykkel, miljø og gåing.

* 1, 36 milliarder i belønningsmidler for perioden 2016-2023. Belønningsmidlene går til tiltak som bidrar til bedre byluft og mindre kø i byområdene. Dette er en videreføring av tidligere ordning. Trondheim har allerede (2009-2015) fått 870 millioner kroner i belønningsmidler.

* Utvikling av jernbanen skal sees i sammenheng med utviklingen av det øvrige kollektivtransportnettet.

Dette er bymiljøavtaler (PDF)

Dette forplikter Trondheim seg på

Avtalen innebærer følgende forpliktelser for Trondheim:

* Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til å treffe tiltak som sikrer at veksten i persontrafikk tas med kollektiv, sykling eller gåing, for eksempel restriksjoner på bilkjøring.

* Det må bygges en tettere by nær eksisterende og nye kollektivtraseer, spesielt rundt holdeplasser og stasjoner.

* Avtalepartene skal samarbeide om å utvikle et sammenhengende nett for alle som sykler og går, med god adkomst til kollektivsystemet. Dette inkluderer jernbanen.

* Avtalepartene skal samarbeide om å utvikle knutepunkter.

Forplikter seg til å måle trafikkutviklingen

Avtalen betyr også at effekten av tiltakene skal måles og dokumenteres.

Effekten av tiltakene skal måles slik:

* Trafikkutviklingen fordelt på reisemidler. Overvåkes via reisevaneundersøkelser, måling av vegtrafikk og telling av kollektivreiser

* Klimagassutslipp

* Begrensinger på parkering

* Fortetting

Avtaleparter er Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Staten ved henholdsvis Statens vegvesen og Jernbaneverket.

Avtalen ble signert fredag av ordfører Rita Ottervik, fylkesordfører Tore O. Sandvik, direktør Lars Aksnes, Vegdirektoratet og direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.