- Vi satt 40 minutter i telefonkø, før linjen falt ut. Det var utrolig frustrerende, sier Torhild Kraft.

I desember skrev adressa.no om Bjørn Lykke som la på røret etter å ha ventet én time i telefonen til legevakta

Ønsket råd

Tirsdag kveld prøvde hun og samboeren å ringe legevakta flere ganger, uten å komme gjennom. Hjemme hadde de en ettåring med høy feber og tydelige smerter. De ønsket råd om hva de burde gjøre.

- Det er ingen andre å ringe på kveldene, for alt annet er stengt. Det var ikke 113-tilfelle, men vi ønsket rådgivning og det er jo derfor legevakta skal være der, sier Kraft.

LES OGSÅ: - Det er på slike dager vi virkelig blir satt i arbeid

Beklager

Leder for legevakta, Gustav Øverli, kjenner til problemet og synes det er beklagelig.

- Det er viktig for oss at publikum har tillit til det vi gjør. Vi har nok skapt en forventning som vi ikke alltid klarer å håndtere, og det er vi veldig lei oss for, sier Øverli.

Det nye systemverktøyet gjør at de kan måle statistikk for hvor mange telefoner som ringer og hvor mange de besvarer, noe som ikke var mulig tidligere. Lederen sier at de ikke har vært klar over omfanget.

- Vi har egentlig ikke vist hvor mange telefoner som kom inn til legevakta før det nye systemet kom inn. Vi hadde nok sett for oss at vi skulle klare å ta unna mer, sier Øverli.

LES OGSÅ: Nå blir det lettere å få kontakt med legevakta i Trondheim

Nytt system

Fra oktober i fjor ble det bestemt at alle må ringe før de oppsøker legevakta, for å få et oppmøtetidspunkt. Formålet er å redusere ventetiden og gi et bedre tilbud til publikum.

- Det er idiotisk at man må ringe først, når ingen tar telefonen, men konseptet hadde jo vært greit om noen svarte, sier Kraft.

Hun påpeker også at det hadde vært til stor hjelp om den automatiske telefonsvareren kunne opplyse om hvilken plass man har i køen, slik at man kan vurdere om det er verdt å vente. Selv ga de opp og dro de til fastlegen dagen etter. Der fikk de konstatert infeksjon hos barnet. Nå har hun sendt klage til kommunen.

LES OGSÅ: Legevakta ber deg vente hjemme

Mangler bemanning

40 prosent av telefonene som besvares gjelder henvendelser som kan vente. Derfor er det viktig med en kompetent bemanning i andre enden av telefonen.

- Det krever mye kompetanse og erfaring å besvare legevaktas telefon, og vi jobber med å skaffe flere folk, samtidig som vi lærer opp flere erfarne sykepleiere til å betjene telefonen. Vi har bedre bemanning enn vi har hatt tidligere, men i forhold til målsettingsplenen har vi ikke nok, sier Øverli.

- Hvorfor blir folk kastet ut av linjen?

- Det er dessverre noe teknisk som ikke ligger hos Legevakta eller kommunen, men vi jobber med at det ikke skal skje, sier Øverli.

- Er dere fornøyd med det nye systemet?

- Vi er fornøyd med at vi har fått et system som sier noe om pågangen, og vi tar unna mer telefoner enn vi gjorde tidligere. Men vi har et godt stykke igjen, sier Øverli.

Torhild Kraft ga opp å kontakte Legevakta, etter flere forsøk. Foto: Privat