- Vi prioriterer busstraseene, hovedveiene og de mest trafikkerte gang- og sykkelveiene når vi er ute, sier Sturla Reistad, driftsleder i Trondheim bydrift, avdeling vei.

Det er de som har ansvaret for brøytingen av de kommunale veiene i Trondheim.

- Når vi kaller ut enheter til å brøyte hovedveiene kaller vi også ut noen til å ta seg av gang- og sykkelveiene samtidig. Det er jo der snøen fra hovedveiene gjerne havner, fortsetter han.

Fem centimeter

I tillegg til å ha brøyteansvaret for de kommunale veiene i Trondheim har de på oppdrag fra Statens vegvesen også ansvaret for brøytingen av alle offentlige veier innen området de kaller «Trondheim indre». Området strekker seg grovt sett fra Lade i nord til Sorgenfri i sør, og fra Ila i vest til Leangen i øst.

- Vi følger de standardene som er vedtatt når det gjelder brøyting av de forskjellige veiene vi har ansvaret for, sier Merete Mauland, konsulent i Trondheim bydrift avdeling vei.

- På kommunale hovedveier og boligveier, samt gang- og sykkelveier og bussholdeplasser som hører til disse veiene, starter vi brøytingen når det ligger fem centimeter med snø, forteller hun.

15 timer

For de kommunale hovedveiene, bussholdeplassene og gang- og sykkelveiene skal brøyterunden ta mindre enn syv timer. På de kommunale boligveien er grensen satt til 15 timer.

Det betyr at det kan ta opp imot 15 timer fra de fem centimetrene med snø har kommet utenfor huset ditt og til brøytemannskapene har vært der.

- Trondheim bydrift har en egen vaktordning i perioden fra midten av oktober til slutten av april med to vaktledere døgnet rundt. Beredskapsstyrken er på plass fra klokken tre på ettermiddagen til syv neste morgen og skal være på plass i løpet av én time, sier Mauland.

Ved full utkalling forteller hun at det er 90 enheter på veien.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.