Elsykler i utmark vil føre til flere konfliktsituasjoner mellom gående og syklende, forstyrrelser lenger inn i markaområdene og større slitasje på terrenget, mener rådmannen.

- Rådmannen ser ikke at de positive sidene ved bruk av elsykkel i utmark, vil oppveie for ulempene for naturmiljøet og andre brukere av utmark, skriver kommunaldirektør Einar Aassved Hansen.

Det er Miljødirektoratet som på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet har sendt saken ut på høring. Departementet ønsker en endring i regelverket for bruk av elsykler i utmark, slik at det i fremtiden skal være mulig å ta seg frem i utmarka med elsykkel. Trondheim skal avgi en høringsuttalelse, og saken skal behandles i formannskapet tirsdag.

Ukjent forbud

I dag omfattes elsykler av motorferdsloven, noe som innebærer at bruk av elsykkel i utmark som hovedregel er forbudt. Miljødirektoratet har imidlertid inntrykk av at få er kjent med dette forbudet. Nå mener Miljødirektoratet at det er lite hensiktsmessig å ha et slikt forbud, fordi det kan være et hinder for økt bruk av elsykkel som et grønt fremkomstmiddel.

- Miljødirektoratet ser også at bruk av elsykler kan bidra til å få flere brukergrupper til å bruke sykkel til daglige gjøremål, og at en åpning for bruk av elsykkel slik sett kan være positivt ut fra et folkehelseperspektiv, heter det i høringsnotatet.

Rådmannen i Trondheim har imidlertid liten tro på at folk vil bli i bedre form om en fjerner forbudet:

- En åpning for bruk av elsykkel i utmark vil sannsynligvis ikke føre til store endringer i folks fysiske form. Etter rådmannens vurdering er det områdene som ligger utenfor utmarka som er viktiges for sykling som fysisk aktivitet, skriver Aasved Hansen.

Flere konflikter

Rådmannen peker på flere negative konsekvenser av at el-syklister skal få lov å ta seg frem i marka:

- Den økte hastigheten som hjelpemotoren gir muligheter for, vil særlig i uoversiktlig terreng kunne føre til et større antall konfliktsituasjoner mellom gående og syklende. Konfliktnivået mellom syklister og turgåere har økt de siste åra, i takt med at sykling i terrenget er blitt mer populært, skriver rådmannen, og peker videre på konsekvensene for naturen og dyrelivet:

- Elsykler gjør det enklere og mindre slitsomt å sykle i mer krevende terreng, samtidig som rekkevidden er stor. Negative konsekvenser av dette kan være økt ferdsel og forstyrrelser lenger inn i markaområdene enn tilfellet er i dag, med den negative påvirkningen dette kan ha på naturmangfoldet. Hjelpemotoren på elsykkelen vil også kunne føre til større slitasje på underlaget, særlig i tyngre terreng, skriver Aasved Hansen.

Stier og veier

Også Miljødirektoratet ser disse utfordringene, og vil derfor begrense bruken av elsykkel til vei og opparbeidet sti, alternativt veier og stier i utmark. Rådmannen skriver at hvis det allikevel åpnes for bruk av elsykler i utmark, så er alternativet med vei og opparbeidet sti det beste.

- En opparbeidet sti går vanligvis ikke like langt inn i markaområdene som mer diffuse stier og tråkk, og man unngår dermed ferdsel med elsykler inn i de mest uberørte områdene, skriver Aasved Hansen.

Flere og flere benytter sykkel på tur i Bymarka, sommer som vinter. Nå må formannskapet i Trondheim ta stilling til om de ønsker at elsykler også skal bevege seg fritt i utmarka. Foto: Vegard Eggen