Tolv førstehjelpsråd ved samlivsbrudd

- Vent med nettdating og turer på byen, sier daglig leder Bjørn Frengstad ved Senter for rådgiving etter samlivsbrudd.

Midt i krisen er dømmekraften din kraftig redusert og du kan lett rote deg bort i noe du angrer på, sier Bjørn Frengstad. 

Saken oppdateres.

Skilsmisser og samlivsbrudd er vanligere enn akutte ulykker med livstruende skader. Statistisk sentralbyrå har beregnet at fire av ti seriøse samliv vil avsluttes uten at «døden skiller dem ad». Sannsynligheten er derfor stor for at noen i din nærmeste omgangskrets vil oppleve skilsmisse eller avslutning av et samboerforhold.

Lene Solhaug (25) kjøpte ny sofa, men så gikk forholdet skeis. Nå selger hun«nederlagssofaen» på Finn.no

- Heldigvis er samlivsbrudd svært sjelden livstruende, men i starten kan det kjennes slik ut. Ingen kan bli ekspert på andres liv, og hvert samlivsbrudd er unikt. Likevel har tapskriser noen fellestrekk som det kan være greit å vite om. Hvis du snakker med en venn, kollega eller slektning som går gjennom et samlivsbrudd, kan det være greit å huske at det kan være minst like viktig å lytte som å gi råd, sier daglig leder Bjørn Frengstad ved Senter for rådgiving etter samlivsbrudd (Seres).

Bedrifter kan tape hundretusener på skilsmisser - og sensommeren er høysesong. Noen bedrifter kjøper terapitjenester til sine ansatte.

Her er hans 12 førstehjelpsråd ved samlivsbrudd:

1. Innse at forholdet er slutt

... og at det er ingen vei tilbake. Evnen til å elske noen tar du med deg videre.

2. Husk at også dette vil gå over.

Bearbeiding av bruddet tar vanligvis 1–2 år. Det kjennes aller verst ut nå og vil langsomt bli bedre etter noen uker eller måneder. Normalt forløp av livskrise er sjokk – reaksjon – bearbeiding – nyorientering.

3. Vær klar over at fysiske reaksjoner er normalt

... i den første tiden; forstyrret pust, søvn og matlyst, smerter og angstreaksjoner. Dette er ubehagelig, men ikke farlig. Frisk luft og fysisk aktivitet er veldig god medisin.

LES OGSÅ: Ønsker flere kvinner å velge mellom

4. Lev mest mulig normalt de første dagene

Forsøk å spise og sove, gå på jobb og trene som normalt. Ikke flykt gjennom rus, overdreven jobbing eller trening.

5. Ikke ta noen viktige avgjørelser

... mens tanker og følelser er i kaos. Vent til du kan tenke klarere igjen.

6. Bruk nettverket ditt

Ta kontakt med familie og gode venner og venninner. Snakk, snakk og snakk og la deg bli trøstet. De fleste vil mer enn gjerne stille opp for deg i en krisetid.

7. Informer arbeidsgiveren din

Fastlegen eller bedriftshelsetjenesten kan gi deg hjelp. Det finnes også et bredt tilbud av profesjonelle samtalepartnere som kan støtte deg gjennom krisen.

8. Pust dypt og rolig av og til

... så du ikke mister kontakten med deg selv og følelsene dine. Dype åndedrag gjør det lettere å romme fortvilelsen.

9. Tillat deg å gråte

Bruddet vil antakelig også bringe fram gamle ubearbeidede opplevelser av å bli sviktet og forlatt. Du gråter ikke bare over eksen, men over de tapte drømmene om paret.

10. Skriv ned tankene dine

Det bidrar til en viss orden i kaos og gjør det enklere å få perspektiv. Skriving og tegning kan brukes til å komme i kontakt med og bearbeide følelsene du har.

11. Ikke bland barna inn i ditt kaos

Vær voksen sammen med dem og tilpass informasjonen til barnets alder og hva som er naturlig for dem å vite. Unngå mest mulig å snakke om årsakene. Gjør det helt klart at barna ikke har noen skyld i bruddet og at både du og eksen vil fortsette å være foreldre bestandig.

12. Vent med nettdating

... og turer på byen. Midt i krisen er dømmekraften din kraftig redusert og du kan lett rote deg bort i noe du angrer på.

Ifølge Bjørn Frengstad, daglig leder ved Senter for rådgivning etter samlivsbrudd (Seres) i Trondheim, ender fire av ti seriøse forhold med samlivsbrudd.  

Ifølge Bjørn Frengstad, daglig leder ved Senter for rådgivning etter samlivsbrudd (Seres) i Trondheim, ender fire av ti seriøse forhold med samlivsbrudd.  

På forsiden nå