- Det kunne vært et tiltak at man hadde kurs i håndtering av sykkel, men det er min personlige mening, sier Guro Berge.

Dårlig sykkelføring

Berge er delprosjektleder i BEST-prosjektet, som er en del av Statens vegvesen. De har undersøkt årsaker til sykkelulykker i Norge, og har blant annet sett på rapporterte sykkelulykker via legevakten i Oslo fra 2014. Der kommer det fram at mange sykkelulykker skjer som følge av dårlig sykkelføring. I overkant av 20 prosent oppga at de mistet balansen, uten at de ble distrahert.

- Vi ser i undersøkelsen at flere sliter med å håndtere sykkelen. Det er et ganske høyt tall at over 20 prosent mister balansen uten at de har blitt distrahert. Vi har også tall på at syklister mister balansen når de blir distrahert, og at de sliter med å manøvrere seg unna biler, fotgjengere og andre syklister, sier Berge til Adresseavisen.

Dette er påbudt på sykkelen, når du sykler på offentlig vei.

Grus, snø og is

I en annen undersøkelse gjennomført av Statens vegvesen, har de sett på 400 selvrapporterte ulykker til Falch og Syklistenes landsforening. Der kommer det fram at 44 prosent oppga mangler ved drift- og vedlikehold som årsak til sykkelulykken. Det inkluderte blant annet grus, snø, is, veiarbeid og ujevnheter.

- Kommunene må bli bedre på drift- og vedlikehold. Løv og sand må fjernes, og hull i veien må bedres, sier Berge.

- I Trondheim kommune er det varierende standardkrav på sykkelveiene, fra svart asfalt til snø og isdekke. Vi jobber hele tiden med metoder og utstyr for å få til best mulig resultat ut fra hvilken standard som gjelder. Vi prioriterer gående og syklende, og det vil vi fortsette med fremover, sier Randi Sesseng Aas, avdelingsleder i Trondheim bydrift.

20 000 sykler til og fra sentrum hver dag.

Blandede følelser

I Trondheim er Richard Sanders leder for lokallaget til Syklistenes landsforening. Han har ingen kommentar til kurs-forslaget til Berge, men mener at bedre forhold og mer trening er en stor fordel.

- Dess mer mann sykler, dess flinkere blir man til å beherske både sykkelen og trafikken. Transportøkonomisk institutt har nylig funnet ut at de som kun sykler sporadisk om sommeren, er hyppig innblandet i konflikter med andre trafikanter. Med bedre vinterdrift vil flere sykle hele året, og det blir flere erfarne, trygge syklister.

Sanders mener myke trafikanter har fått mindre oppmerksomhet, som følge av et større fokus på bil. Sykkelforholdene i Trondheim har han blandede følelser for.

- I Trondheim holder det på å bli bedre med miljøpakken, men våre medlemmer mener fortsatt at en del er langt fra godt nok, sier Sanders.

Lokallaget har en undersøkelse annenhvert år, og Sanders sier de viser at medlemmene ser en bedring i sykkelforholdene, selv om de ennå ikke er fornøyde.

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter.

Berge foreslår sykkelkurs som et tiltak for å redusere antall sykkelulykker Foto: Statens vegvesen
Sanders har blandede følelser for sykkelforholdene i Trondheim Foto: Håvard Jensen