De hevder de risikerer å bli låst til Norgestaxi på ubestemt tid.

Flere drosjeeiere vil kunne stå uten løyve rundt 1. juni. Hvis politikerne sier nei til flere sentraler eller utsetter avgjørelsen til fylkestinget i juni, kan drosjeeierne risikere å miste inntekter. Det er krav om at man må være tilsluttet en sentral.

Det er Sør-Trøndelag fylkeskommune som er løyvehaver, og fylkesrådmannen har tidligere foreslått å oppheve taket på antall sentraler og hovedløyver. Saken skulle vært behandlet av fylkestinget i desember, men er siden blitt utsatt, og skal etter planen opp på tinget i april.

Trondheim Taxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi har søkt om å få etablere hver sin sentral og på den måten utfordre TrønderTaxi og Norgestaxi, der TrønderTaxi er den dominerende.

Skriver intensjonsavtaler

- I Trondheim Taxi hadde vi tirsdag et møte med 18 løyvehavere fra Norgestaxi. Disse disponerer 25 biler. Det ble skrevet 11 intensjonsavtaler som representerer 12 løyver, opplyser Geir B. Lerdahl. Sammen med Ole-Andreas Norum står han bak Trondheim Taxi. Begge har sagt opp sine løyver i Norgestaxi.

Det har også Filmon Thadese, Karl Erik Ødegaard og Bjørn Blomsø. De to førstnevnte ønsker å bli med i Trondheim Taxi, mens Blomsø med åtte løyver og 14 ansatte sjåfører har søkt om å få starte Nidaros Taxi.

Alle ønsker å utfordre de etablerte sentralene på både pris og service. Og det er ikke blitt mindre aktuelt å si opp i Norgestaxi, etter at selskapet fra 1. juni ikke lenger får fortsette med pasientkjøring for Helse Midt i Trondheim. Kontrakten er verdt 88 millioner kroner over fire år.

TrønderTaxi tar da over pasientkjøringen, etter å ha vært best på pris. Norgestaxi mister 22 prosent av inntektene.

Lerdahl og Thadese sier minst 90 prosent av oppdragene Norgestaxi har på dagtid, er pasientkjøring. Norgestaxi i Trondheim har i dag 70 løyvehavere med totalt 113 biler. TrønderTaxi har 200 hovedløyver, med en turnover på bare åtte–ti løyver i løpet av året.

Betaler høy avgift

Drosjeeier Karl Erik Ødegaard sier løyvehaverne i Norgestaxi opplever de ikke har noe de skulle ha sagt, de har ingen påvirkningskraft. De betaler høyere avgift enn kolleger i Oslo og Bergen, også sammenlignet med løyvehavere i TrønderTaxi. Selskapet eies av et større amerikansk fond og kaller seg Cab online. Avgjørelsene treffes i Stockholm. Det såkalte trafikkutvalget, der løyvehavere var representert, er lagt ned.

- Mellom 50 og 60 prosent av mine inntekter kommer fra pasientkjøring, men jeg regner med at jeg vil få andre oppdrag. TrønderTaxi kan ikke ta alt, sier Blomsø, som ønsker å starte Nidaros Taxi som en egen bedrift.

Men åpner ikke fylkestinget for flere drosjesentraler på møtet i slutten av april, sier Blomsø det kan bli aktuelt å trekke oppsigelsen fra Norgestaxi.

Det ble nylig holdt et seminar i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune, der forholdene rundt drosjenæringen i Trondheim ble diskutert. Der fremholdt fylkesordfører Tore O. Sandvik at det nye verdensomspennende drosjetilbudet Uber og utviklingen av selvkjørende drosjer vil by den etablerte drosjenæringen på store utfordringer i årene fremover. På seminaret var det bred enighet om at Trondheim ikke bør øke tallet på løyver om byen skulle få flere sentraler.

- Sandvik bør legge bort det store bildet, og i stedet tillate økt konkurranse ved å tillate flere sentraler. Vi føler det er oppstått en beslutningsvegring blant politikerne, sier Lerdahl.

Drives som franchise

Daglig leder i Norgestaxi i Trondheim, Roar Refseth, sier han ikke kjenner seg igjen i kritikken fra enkelte løyvehavere om at de ikke har noe de skulle ha sagt. Refseth minner om at løyvehaverne driver etter franchiseprinsippet, hvor det ikke er noen generalforsamling. Dessuten var det flere løyvehavere som trakk seg fra trafikkutvalget.

- Flere av dem som sa opp løyvet, har nå trukket oppsigelsen. At flere løyvehavere vil posisjonere seg overfor mulig nye sentraler, kjenner vi fra andre byer, sier han.

- Det er ingen oppbruddsstemning i Norgestaxi, flere overdriver uroen. I likhet med mange andre er også jeg usikker på om politikerne kommer til å åpne for flere sentraler, sier Refseth.

Politikere i tenkeboksen

Stig Klomsten (Ap), som leder komité for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune, sier mange politikere er gått i tenkeboksen. Han er spent på den nye innstillingen fra fylkesrådmannen. Klomsten tør ikke forskuttere hva politikerne vil bestemme seg for. Det er mange måter å organisere drosjedriften på, og det innebærer ikke nødvendigvis flere sentraler.

Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, sier han tar sikte på å få saken opp for fylkestinget i slutten av april.

- Drosjenæringen og måten driften organiseres på, står overfor store utfordringer. Det kan bli betydelige endringer, uten at vi i dag vet hvordan. Vår rolle som løyvemyndighet utfordres. Det er ikke sikkert det bli taxisentraler i fremtiden, slik vi kjenner dem i dag, sier Solem.

Han er opptatt av at drosjetilbudet ikke må bli dårligere, men da må utnyttelsen av løyvene bli bedre. I dag står for mange drosjer uvirksomme og venter på ny tur. Solem mener også at det bør bli lettere å bytte sentral.

Solem tror f.eks. at de nye bildelingsordningene som popper opp, vil bli en stor utfordrer for drosjenæringen. I Paris finnes 5000 biler folk kan låne for kortere eller lengre turer.

I Trondheim har TrønderTaxi 70 prosent av løyvene og hele 80 prosent i fylket for øvrig. I Bergen og Stavanger har de største sentralene ikke mer enn henholdsvis 50 og 60 prosent av løyvene.