Synes du det er mye kø i Trondheim?

Da kan du trøste deg med at det er verre i andre nordiske byer.

Ettermiddagsrushet ut av Trondheim sentrum er en pest og en plage. Men trafikkforholdene for bilistene er ikke det viktigste for den framtidige utviklingen av bykjernen, ifølge en ny undersøkelse.  Foto: Ivar Mølsknes

Saken oppdateres.

- I Trondheim blir trafikkflyten stadig bedre og vi ser markante forbedringer fra år til år. I 2014 lå Trondheim på en tiendeplass, mens de i 2015 befinner seg på 13. plass – hvilket er helt fantastisk, skriver Petter Tønsberg, salgssjef i TomTom Norge, i en pressemelding.

TomTom (TOM2), som er mest kjent for å produsere GPS-mottakere, viser i sin helårsrapport TomTom Traffic Index 2016 trafikksituasjonen i byer over hele verden.

Topp 20

I 2014 minsket morgenrushet og ettermiddagsrushet i Trondheim med 10 prosent. I 2015 har morgenrushet og ettermiddagsrushet i byen sunket ytterligere 5 prosent.

Likevel er Trondheim, sammen med Oslo, Bergen, og Stavanger på topp 20 over nordiske byer med mest kaos i trafikken.

Det er mest opphoping i trafikken i ettermiddagsrushet.

Trondheim har minst kø av alle storbyene. Men det koster likevel skjorta. Hvert minutt i bilkø i Trondheim koster over 350 000 kroner.

Mest kø i Stockholm og Oslo

Ifølge rapporten kommer Oslo inn på en andreplass etter Stockholm, og har ingen forbedringer i trafikken fra 2014 til 2015. Forventet ekstra reisetid har derimot steget fra 30 til 35 minutter, i tillegg til normal reisetid når som helst på dagen.

- Oslo og Stavanger er på topp 5-listen over byer i Norden med mest trafikk, noe som betyr at det er rom for forbedring. TomTom Traffic Index slippes hvert år for å hjelpe sjåfører, byer og transportplanleggere med å forstå trender i trafikken, men viktigst av alt, hvordan du kan forbedre trafikken globalt, sier Tønsberg.

LES MER: Denne nye veien knytter Heimdal og Tiller enda tettere sammen (PLUSS)

LES MER: Året var 1965, og trafikken sto bom stille som vanlig (PLUSS)

Bergen nummer ni

Helsingfors har tatt over fjorårets tredjeplass fra Stavanger, som nå ligger på en fjerde plass. Bergen ligger som nummer ni, og Trondheim er som nevnt nummer 13.

I Stavanger må bilførere regne med 27 minutter ekstra reisetid når som helst på dagen, og opp til 57 prosent ekstra reisetid på ettermiddagen. Bergensere må regne med 24 minutter ekstra reisetid per dag.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå