Trafikkforholdene på Tunga i Trondheim er så utfordrende at kommunen ikke tillater større utbygginger i området, før problemene løses.

Det er krysset etter avkjøringen fra Omkjøringsvegen ved Møller bil som er utfordringen. Frykten er at flere boliger og arbeidsplasser, i umiddelbart nærhet, vil skape mer trafikk enn dagens veiløsning klare å håndtere. Bilistene som kjører av fra E6 blir stående i kø i krysset, der de har vikeplikt for annen trafikk.

Komplisert kryss

- Det er litt avviklingsproblemer i rushtida. Kapasiteten i krysset er for dårlig, med fare for tilbake-blokkering på Omkjøringsvegen. Det er veldig uheldig trafikksikkerhetsmessig, sier Helge Stabursvik, senioringeniør i Statens vegvesen.

Kapasiteten i krysset er for dårlig. Bilistene som kjører av E6 har vikeplikt for gående og for dem som kjører brua over E6.

- Ved å forlenge den delen av avkjøringsrampen fra Omkjøringsvegen som har to felt, vil det bli plass til å magasinere opp mer kø, sier Stabursvik.

Statens vegvesen har godkjent planene for å utbedre krysset. Det innebærer etablering av rundkjøring i tillegg til utbedring av 50 meter avkjøringsfelt. Private må ta regninga for prosjektet.

Les også: Her blir det mye graving og kø

Dyrere boliger

I kommunedelplanen er det satt krav om at før det gjennomføres større byggeprosjekter i området, må utbyggerne bygge om krysset. Dette rammer Heimdal Eiendom, som skal bygge butikk og 400 boliger ved Granåsen gård vest.

Les også:29-åring solgte eiendom i Trondheim for 23 millioner

- Det fordyrer leilighetene når slike krav kommer, sier Børge Grønli, prosjektleder i Heimdal Eiendom.

Selskapet arbeider med en reguleringsplan for å bygge krysset om til rundkjøring, og å utvide avkjøringsrampen fra E6.

- Vi er i dialog med flere grunneiere i området som har utbyggingsplaner, for å få til en fordeling av kostnadene. Et par aktører har vært positive, men en stor del av kostnadene havner nok hos oss. Får vi til et spleiselag, starter vi arbeidet raskt, sier prosjektlederen i Heimdal Eiendom.

Les også: - For dyrt å bygge boliger i sentrum (krever innlogging)

Tofeltsdelen av avkjørinsgrampen forlenges 50 meter. Foto: terje svaan
Dagens løsning kan føre til kø ut på Omkjøringsvegen. Foto: terje svaan
Bilistene som kommer fra høyre kan bli stående lenge i rushtrafikken. Foto: terje svaan
Grunneiere innefor den røde streken berøres av rekkefølgekravet. Foto: TRONDHEIM KOMMUNE
Heimdal eiendom skal bygge butikk og 400 leiligheter ved Granåsen gård vestre. Foto: HEIMDAL EIENDOM