Her er superbuss-traseene

Nå er forslagene for hvor superbussene i Trondheim skal gå klare.

40 superbusser, med en stykkpris på mellom fem og ti millioner kroner, skal danne ryggraden i det nye kollektivtilbudet som skal etableres i Trondheim.  Foto: Jens P. Søraa

Saken oppdateres.

I samarbeid med Sør-Trøndelag fylkeskommune har AtB nå utarbeidet et forslag til hvilke traseer i Trondheim hvor det skal benyttes superbusser fra 2019.

SE MER: Dette kan bli Trondheims nye superbuss

Anbefalte traseer for superbuss er:

  • Superbusslinje 1 (S1) Kattem/Heimdal – Tiller – sentrum –Strindheim – Ranheim stasjon
  • Superbusslinje 2 (S2) Kattem/Heimdal – Saupstadringen – sentrum – Lade – Strindheim
  • Superbusslinje 3 (S3) Rydningen/Byåsen – sentrum – Dragvoll/Lohove

Les også: Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplass i superbussene (pluss)

Forslaget beskriver ulike valg og en anbefaling av traseer samt start –, ende,-knute- og omstigningspunkt ved oppstart av superbuss i Trondheim. Fylkestinget og Bystyret skal behandle saken 27.-28. april i år, skriver AtB i en pressemelding.

Det presiseres også at superbusstraseene må vurderes tilpasset underveis i perioden i tråd med bytuviklingen. Særlig gjelder dette Nyhavna som skal gjennom en betydelig endring fra industri til bolig/tjenesteyting.

Busstype ikke bestemt

Bussen på bildene i denne saken er ett av alternativene som vurderes. Det endelige valget er ikke tatt.

- Det er ennå ikke er valgt hvilken type buss som skal betjene superbuss-konseptet. Vi hadde bussen (på bildet) på prøve for å teste fremkommelighet for en 24 m buss i Trondheim og fordi dette var den lengste bussen som går i Norge, presiserer markedssjef i AtB Grethe Opsal.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Hør Adresseavisens kommentatorer på Podkast


Bussen som kan bli aktuell i Trondheim er 24 meter lang og har to ledd. Den drives av en elektromotor, som får strøm fra et batteri ladet av biogassenergi og bremseenergi. 
        
            (Foto: Rune Nielsen)

Bussen som kan bli aktuell i Trondheim er 24 meter lang og har to ledd. Den drives av en elektromotor, som får strøm fra et batteri ladet av biogassenergi og bremseenergi.  Foto: Rune Nielsen

På forsiden nå