I samarbeid med Sør-Trøndelag fylkeskommune har AtB nå utarbeidet et forslag til hvilke traseer i Trondheim hvor det skal benyttes superbusser fra 2019.
SE MER: Dette kan bli Trondheims nye superbuss
Anbefalte traseer for superbuss er:
Superbusslinje 1 (S1) Kattem/Heimdal – Tiller – sentrum –Strindheim – Ranheim stasjon
Superbusslinje 2 (S2) Kattem/Heimdal – Saupstadringen – sentrum – Lade – Strindheim
Superbusslinje 3 (S3) Rydningen/Byåsen – sentrum – Dragvoll/Lohove
Les også: Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplass i superbussene (pluss)
Forslaget beskriver ulike valg og en anbefaling av traseer samt start –, ende,-knute- og omstigningspunkt ved oppstart av superbuss i Trondheim. Fylkestinget og Bystyret skal behandle saken 27.-28. april i år, skriver AtB i en pressemelding.
Det presiseres også at superbusstraseene må vurderes tilpasset underveis i perioden i tråd med bytuviklingen. Særlig gjelder dette Nyhavna som skal gjennom en betydelig endring fra industri til bolig/tjenesteyting.
Busstype ikke bestemt
Bussen på bildene i denne saken er ett av alternativene som vurderes. Det endelige valget er ikke tatt.
- Det er ennå ikke er valgt hvilken type buss som skal betjene superbuss-konseptet. Vi hadde bussen (på bildet) på prøve for å teste fremkommelighet for en 24 m buss i Trondheim og fordi dette var den lengste bussen som går i Norge, presiserer markedssjef i AtB Grethe Opsal.
Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.
Hør Adresseavisens kommentatorer på Podkast