- Mobiltelefonen er blitt en mye viktigere del av hvordan vi leser nyheter. Adressa.no har ikke vært godt nok tilpasset denne utviklingen. Det gjør vi noe med nå, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen.

Aldri før har flere lest Adresseavisen på mobil. Tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) for lesning av adressa.no på mobil og nettbrett har vært i sterk vekst de siste årene, også i 2015. 13 000 flere leste adressa.no på mobil og nettbrett i 2015 sammenlignet med året før.

Det ga et lesertall på 103 000, mot 90 000 i 2014. I 2013 var lesertallet på mobil 72 000.

- Moderne og tiltalende

Denne uka ble hele adressa.no kledd i ny drakt. Designet skal ifølge sjefredaktøren være mer ryddig og moderne.

- Nå er jeg selvfølgelig litt inhabil, men jeg synes vi har lyktes godt, og håper leserne våre synes det samme. Nå skal vi bruke tiden fremover til å samle tilbakemeldinger, sier Mørseth.

Her kan du lese Adresseavisens redaksjonelle årsrapport for 2015

Norske aviser har nedgang på papir, en utflating av nettutgavene og en vekst på mobile plattformer.

- Blir lynrask å lese

Blant endringene som er gjort er at det nå er samme farger og skrifttype i papiravisa og på nett.

- Rent visuelt har vi harmonisert uttrykket mellom kanalene våre. Vi har økt tekststørrelsen på artiklene, og gitt sidene mer luft. Brukerne våre vil merke at den nye mobilutgaven er lettere å lese. Adressa teknologi jobber i tillegg med de siste endringene som vil gjøre mobilutgaven lynrask å laste inn, sier designer Jonas Nilsson i Adresseavisen.

Dette var de ti mest leste sakene på adressa.no i 2015

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Adressa.no har ikke vært godt nok tilpasset denne utviklingen. Det gjør vi noe med nå, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen. Foto: Rune Petter Ness
- Rent visuelt har vi harmonisert uttrykket mellom kanalene våre. Vi har økt tekststørrelsen på artiklene, og gitt sidene mer luft, sier designer Jonas Nilsson i Adresseavisen om nye adressa.no. Foto: Rune Petter Ness