Ivrige markabrukere har lagt merke til at Trondheim bydrift kjørte inn store mengder med flis på slutten av vintersesongen. Flisa kommer fra trær som ble felt i forbindelse med byggingen av ny firefelts E6 mellom Trondheim og Melhus.

Les også:Heimdal og Tiller får ny snarvei

Bedre turløyper

- Det er lagt ut flis der det er myr med svak bæring, sier Jan Røising, driftsleder ved idrett, park og skog i Trondheim bydrift.

Stiene der det er fast grunn er gruset opp, mens flisa skal forhindre oppsvelling av bløt myr på vinteren. Målet er at sålen med snø, som prepareres om vinteren, holder seg bedre. Flislaget øker bæreevnen, noe det er behov for når tunge løypemaskiner kjører over bløte myrområder.

- Vi har brukt traktor og henger og lagt ut flis i fem til seks meters bredde. Dette gjør at du kan gå tørrskodd over myra om sommeren, og gir bedre forhold for gående og syklende i de utbedrede områdene, sier Røising.

Les også: Skiløyper for våtere og villere vintre (Krever innlogging)

Kulde reddet prosjektet

Deler av arbeidet startet i fjor, men kuldebølgen i vår gjorde det mulig å utbedre resten av de kartlagte områdene.

- Været var helt avgjørende for at vi fikk til dette. Kuldegrader gjorde at vi kunne kjøre ut i løypetraseene med traktor og henger, sier driftslederen.

Trærne som ble felt på Heimdalsmyra ble malt opp etter felling. Det er herfra bydrift har fått om lag 500 kubikkmeter med trevirke.

- Flisa fikk vi av Statens vegvesen og entreprenøren Peab som står for veiutbyggingen over Heimdalsmyra. Det var en vinn vinn situasjon, de hadde overskuddsflis som vi trengte, sier Jan Røising.

Les også:Kulturminnene som har forsvunnet fra Bymarka

Kulde gjordet det mulig å kjøre ut i løypene med tungt utstyr. Foto: Jan Morten Wasskog, Trondheim bydrift
Dette er områdende som er utbedret. Foto: Trondheim bydrift.
Flisa har bydrift fått etter skogrydding ved forbrenningsanlegget. Foto: TERJE SVAAN