Regjeringen foreslår i dagens forslag til revidert nasjonalbudsjett å bevilge 90 millioner kroner til delfinansiering av kollektivprosjektet Superbuss.
- Bevilgningen, som er nøyaktig like stor som forventet, er i tråd med bymiljøavtalen som ble inngått i februar hvor Staten forplikter seg til å bevilge 50 prosent av utgiftene til å utvikle et superbusstilbud, sier Henning Lervåg, leder for Miljøpakkens sekretariet.
Totalt vil Trondheim få bevilget 1,4 milliarder kroner av de 3,76 milliarder kroner som det vil koste å utvikle et superbusstilbud.
- På superbussplanene for 2016 er det satt opp investeringer på 180 millioner kroner i 2016, hvorav halvparten kommer fra Staten. Pengene skal brukes til infrastrukturtiltak som traseer og holdeplasser. Dette arbeidet vil bli påbegynt i sommer, forteller Lervåg.
Titusener av passasjerer må bytte buss hver dag fra 2019
- Alle bussene kan ikke gå innom Midtbyen
Superbusstiltak i 2016
Dybdahls veg
Veien bygges om for å tåle busstrafikk og for å redusere rystelser i grunnen for tilstøtende beboere. Prosjektet omfatter også bygging av støyskjermer, fortau og sykkelfelt.
Arbeidet med elektriske anlegg, vann og avløp begynte tidlig i 2015, mens hovedarbeidene med selve vegen blir innledet i 2016.
Prosjektet ferdigstilles i 2017. Kostnadene for gjenværende arbeid, inklusive holdeplasser til superbuss, er om lag 90 millioner kroner.
Les også: Ny superbuss testet sist uke
Her er superbusstrasèene
SE MER: Dette kan bli Trondheims nye superbuss
Jonsvannsvegen
Bygging av kollektivfelt i Jonsvannsvegen fra Kong Øysteins veg til Omkjøringsvegen. Målet er raskere og mer forutsigbar framkommelighet for kollektivtrafikken. I tillegg lages gode sykkelanlegg og sikre kryssløsninger.
Det foreligger vedtatt reguleringsplan for hele prosjektet og også byggeplan for den nordlige delen.
Arbeidet er tredelt:
* Kollektivfelt inn mot kryss med Dybdahls veg
* Samle dagens to holdeplasser til en holdeplass med superbuss-standard, samt utbedring av kryss mot Frode Rinnans veg
* Kollektivfelt inn mot rundkjøring ved Brøsetveien
Det arbeides med avtaleinngåelse for grunnerverv. Byggearbeidene vil kunne starte i 2016 og avsluttes i 2018. Deler av arbeidet inngår i gjeldende handlingsprogram, men tiltaket omfatter hele strekningen. Totalkostnaden anslås til i størrelsesorden 130 millioner kroner.
250 superbusser i døgnet gjennom boligstrøk på Heimdal
Økt hastighet avgjørende for superbussen
Les også: Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplass i superbussene
Holdeplasser
Det skal bygges holdeplasser med spesielle krav til utforming for å tilrettelegge for superbusser med en universell utforming og for rask av- og påstigning.
Det er foreløpig ikke bestemt hvilke superbussholdeplasser som skal bygges i år.
Det tas sikte på å øke innbyrdes avstand mellom holdeplassene noe (500 – 800 meter) for å redusere reisetiden.
Det planlegges kantstopp med direkte innkjøring i kjørebanen der det kan gjøres på en trafikksikker måte uten større hindringer for framkommelighet.
Alternativt skal det bygges tilstrekkelig lange busslommer.
Det skal totalt bygges 80 – 90 holdeplasser langs linjene utenfor Kollektivbuen (de mest trafikkerte strekningene for buss).
Disse holdeplassene blir noe enklere enn i Kollektivbuen. Holdeplassene får omlag ni meter lange lehus uten varme i plattform.
Billettautomater og sanntidsinformasjon med mere får ellers om lag samme standard. Det skal benyttes betong eller annet slitesterkt materiale i kjørebanen på holdeplassene.
Holdeplassene skal bygges i perioden 2016 – 2018.
Kostnadene er anslått anslås til i230 millioner kroner.
Tar halve regningen for superbussen
Superbusstilbud skal hindre vekst i biltrafikken
Traseutbedringer
Mange av tiltakene består i å legge til rette for kollektivfelt der bussene har forsinkelser i dag. Andre tiltak er utbedring av snuplasser og rundkjøringer.
Noe av det forberedende arbeidet kan gjennomføres i 2016.
Totalkostnaden er anslått til om lag 100 milioner kroner.
Kilde: Miljøpakken