Forbudet mot plakater med unaturlig tynne modeller vekker oppsikt internasjonalt

Trondheim trekkes fram som et godt eksempel i flere land.

Vedtaket i Trondheim har fått internasjonal oppmerksomhet. Blant annet hos den canadiske radiostasjonen CBC radio, den indonesiske nettavisen Suara.com, den britiske nettavisen Metro og den anerkjente britiske avisen The Independent.   Foto: Fasimiler fra internasjonal presse

Saken oppdateres.

- Det er klart at når en nasjonal radiostasjon i Canada ringer en lokalpolitiker i Trondheim, så ser de nok på dette som et spesielt vedtak, sier kommunalråd Ottar Michelsen (SV) til Adresseavisen søndag.

- Urealistisk reklame

Trondheim har fått internasjonal oppmerksomhet etter vedtaket som ble gjort i formannskapet i forrige uke:

«Det åpnes ikke for reklame som er støtende eller diskriminerende mot grupper eller enkeltindivider, eller reklame som formidler et uriktig bilde av modellen(e)s utseende og bidrar til økt kroppspress. Som et minimum bør reklame hvor kroppsfasong er retusjert merkes.»

Forbudet gjelder på reklameplasser som kommunen leier ut, som i dette tilfelle leskur, bysykler og gatetoalett. Forslaget ble vedtatt mot tre stemmer.

- Vi ønsker ikke bilder hvor modeller, som oftest kvinnelige, er gjort smalere rundt livet eller fått lange tynne bein. Vi som kommune kan ikke sende ut slik urealistisk reklame, sa kommunalråd Ottar Michelsen (SV) etter formannskapsmøtet.

LES OGSÅ: Senterungdommen med sexy undertøy

Canada, Indonesia og England

Vedtaket har nå fått internasjonal oppmerksomhet. Blant annet hos den canadiske radiostasjonen CBC radio, den indonesiske nettavisen Suara.com, den britiske nettavisen Metro og den anerkjente britiske avisen The Independent.

Sistnevnte har snakket med aktivister, som oppfordrer andre land til å følge Trondheims eksempel.

- Reklamebransjen har fått lov til å herje fritt for lenge. For å overvinne kroppspresset må hele samfunnet bidra. Det Trondheim gjør er bare en brikke i puslespillet, men det er en viktig brikke. Jeg mener andre land, som England, burde ønske slike tiltak velkommen, sier Caitlin Roper, kampanjeleder ved anti-objektifiseringsbevegelsen Collective Shout.

LES OGSÅ: Nei til busskur med reklame i Bergen

- Håper flere følger Trondheims eksempel

Ottar Michelsen synes det er bra at vedtaket har fått internasjonal oppmerksomhet.

- Reklame på busskur og bysykler er bare en ørliten del av reklamemengden folk blir utsatt for, så i seg selv bidrar kanskje ikke vedtaket mye. Men å få et fokus på dette er det viktigste. Nå har Trondheim kommune i alle fall gjort noe, og vi håper flere følger vårt eksempel, gjerne reklamebransjen også, sier han.

I tillegg til den internasjonale oppmerksomheten, har politikeren også fått mange henvendelser fra nærmiljøet.

- Det har vært overveldende positivt. Selvfølgelig er det noen som synes dette er et håpløst vedtak, og kritikk som sier at dette kan blir vanskelig å følge opp, er for så vidt rettmessig. Men det viktigste her er at vi klarer å skape en debatt  om hva som er greit å vise på reklameplakater, og reklame generelt. Der har vi lykkes, sier Michelsen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Innenfor regelverket. Kommunalråd i SV, Ottar Michelsen vil ikke ha bilder på leskur, gatetoalett eller bysykler som kan føre til økt kroppspress.Dette bildet er innenfor. 
        
            (Foto: Roy Tommy Bråten)

Innenfor regelverket. Kommunalråd i SV, Ottar Michelsen vil ikke ha bilder på leskur, gatetoalett eller bysykler som kan føre til økt kroppspress.Dette bildet er innenfor.  Foto: Roy Tommy Bråten

Kommunalråd Ottar Michelsen (SV) 
        
            (Foto: Terje Svaan)

Kommunalråd Ottar Michelsen (SV)  Foto: Terje Svaan

På forsiden nå