I august i fjor startet Miljøpakken arbeidet med å oppgradere Nygata og nordre del av Nedre Bakklandet i Trondheim. I neste uke er det offisiell åpning med varaordfører Hilde Opoku.
Daglig leder Preben Oosterhof i kaffekjeden Dromedar gleder seg stort.
- Området har blitt kjempefint. Det har fått et skikkelig løft, sier han.
Bakklandet skal bli mer sykkelvennlig
Merker mer salg
Men tiden med anleggsvirksomhet har vært tøff. Det har vært sperringer og mye bråk.
- Vi har hatt 30 prosent nedgang i omsetning siden anleggsarbeidet begynte. Men nå merker vi at det går oppover igjen, sier han.
Han forklarer at Dromedar ved Bakke bru er en typisk plass hvor bilister parkerer bilen rett utenfor, løper inn og bestiller en kaffe, for så å løpe ut igjen.
- Jeg håper ikke folk har rukket å legge om handlevanene sine. Vi har merket økning tvert etter at gravemaskinene forsvant, sier han.
Nå er Bryggen-eiendommen solgt
- Får igjen
De ni månedene med en byggeplass rett utenfor døra er allerede et tilbakelagt kapittel.
- Det har absolutt vært verdt det. Ikke at vi hadde noe valg heller, men det er bedre med optimisme enn sutring. Vi har gjort det beste ut av det, og nå får vi igjen for det. Gata er mye mer tilpasset de ulike trafikkgruppene, mener Oosterhof.
Vil skille trafikantene
I september 2014 ble det gjort tellinger av gang- og sykkeltrafikken på Nedre Bakklandet ved Gamle Bybro. Tellingene viser at det passerer om lag 6000 gående og syklende på Nedre Bakklandet i døgnet i sommerhalvåret. Det er en jevn fordeling mellom gående og syklende på strekningen.
- Formålet med oppgraderingen er å gjøre forholdene for fotgjengere og syklister bedre og samtidig skille de to gruppene bedre, sier prosjektleder Petter Fuglaas i kommunalteknikk i Trondheim kommune.
- Flere syklister klarer ikke å håndtere sykkelen
Trær i stedet for parkering
Det er lagt nye sykkelheller og brustein i Nygata og nordre del av Nedre Bakklandet. Før var det asfalt på strekningen. I Nedre Bakklandet er vestre fortau utvidet.
- Det er også viktig å forskjønne området. Og det blir både trær, benker og sykkelparkering som erstatter korttidsparkeringen for bil på vestsiden av Nedre Bakklandet, forklarer Fuglaas.
Tiltakene finansieres av Miljøpakken, og vil koste 13 millioner kroner.
Tre av fire synes det er greit å bruke bompenger på annet enn bare bilveier
Vil få ned farten
Traseen inngår i Klæburuta, en av åtte hovedruter for sykkel som Miljøpakken prioriterer. Det har tidligere vært klager på sykkelkulturen fra Bakklandet og Lillegårdbakken Velforening.
- Mange går og sykler i området, og det er enkelte som sykler fort. Vi har derfor lagt sykkelhellene mer mot midten av veien for å få færre til å gå der, understreker Fuglaas.
Det er også lagt inn felt med brustein mellom sykkelhellene for å få ned farten. På enkelte steder har man malt en oppfordring til syklistene om å sykle pent på hellene.
20 000 sykler til og fra sentrum hver dag.
- Mindre konflikter
Kommunikasjonskoordinator for Miljøpakken, Kristin Gjærevoll, forteller at det har vært en del konfliktsituasjoner mellom de ulike trafikantene på Nedre Bakklandet.
- Det er både syklister, turister, gående og bilister som har virret rundt. Nå får vi skilt trafikkgruppene mye bedre og konfliktnivået blir redusert, sier hun.
Åpningen vil foregå klokka 15.00 onsdag 25. mai i nordenden av Nygata, der Nygata møter Nedre Bakklandet.