Mange lærere har rast mot at avgangselever i grunnskolen fikk en VG-anmeldelse av en Ibsen-forestilling i eksamensoppgave.

I denne sto begreper som «den kompakte majoritet», «vårt neokapitalistiske lykkeland», «maktarroganse» og «opportunisme». Elevene skulle forklare hvorfor teateromtalen kan være vanskelig å forstå og gi tips om hvordan en medelev skulle angripe teksten for å forstå den bedre.

- Jeg brukte altfor lang tid og masse energi på den oppgaven og fikk veldig dårlig tid på siste halvdel, sier Samuel Causse (16).

Her kan du selv gå inn og lese hele eksamensteksten

Norskeksamen med potensial

- Jeg ble oppløftet da jeg så forberedelsesheftet. Ibsen sine stykker har potensial i seg til at vi kunne beskrevet nåtid igjennom datid, sier Ane Sofie Forseth (15). Elevgruppen hadde sett for seg at de kunne bruke tekstene til å beskrive likestilling, kvinnekamp, miljø- og klimaproblematikk eller flyktningsituasjonen i dag.

- Jeg hadde tippet på flyktningkrisen. Det ville jo vært helt innafor kompetansemålene, sier Astrid Bårdstu Folvik (16). Både hun og de andre rosenborgelevene bruke uforholdsvis mye tid akkurat på denne oppgaven, noe de mener gikk utover resten av eksamen.

Utdanningsdirektoratet har, etter lærerstormen, sagt at de tar hensyn, dersom det viser seg at oppgavene var for krevende.

LES KOMMENTAR: Ibsens ripsbusker til eksamen

Vi trenger ikke eksamen

- Jeg synes det sier ganske mye om oppgaven når lærerne kritiserer den, sier Tyra Joarsdottir (15). Hun kom opp i matte og unngikk norskoppgaven medelevene har strevd med. Hun har også skrevet leserinnlegg til Adresseavisen om det.

LES INNLEGGET TIL TYRA: Det er helt tullete at man på slutten av grunnskolen skal teste ferdighetene til elevene gjennom en helt tilfeldig, meningsløs prøve

- Jeg er mot hele konseptet eksamen, jeg! Trenger vi virkelig enda mer stress på slutten av ungdomsskolen, når vi er midt oppi andre vurderinger, og jobber beinhardt for å få den karakteren vi vil ha i standpunkt, spør hun.

- Det er tullete at en dag skal ha så mye å si! Den teller like mye som standpunktkarakteren og det kan avgjøre om du kommer inn på den skolen du vil. Jeg synes det er skremmende om dagsformen, eller som i dette tilfellet, oppgaven, som skal være det som vipper den ene eller andre veien.