- Norwegian hadde ingen forslag til løsninger og kom ikke med noen beklagelse. Det verste var at de ikke kunne si hvorfor flyet ble kansellert. De virket kyniske i måten de svarte oss på, sier Jan André Sagmo til Adresseavisen.

Lørdag morgen klokken 06.10 skulle familien egentlig fly fra Trondheim lufthavn Værnes til Maurcia i Alicante. Klokken 22 fredag kveld fikk de imidlertid beskjed om noe annet.

- Vi fikk melding fra Norwegian om at flyet var kansellert. Det neste flyet fra Norwegian som gikk til Alicante var 2. juli, og det var ikke akkurat aktuelt, sier han.

- Man føler seg ganske hjelpeløs når man får vite om endringer så sent. Hva kan man gjøre om natta? fortsetter han.

Kostbar kansellering

Familien på 25 personer skulle egentlig ha startet feiringen av farmors 75-årsdag lørdag kveld, men leilighetene i Spania står nå tomme og leiebilene parkert. 18 av dem skulle ta flyet fra Værnes.

Uten hjelp fra Norwegian, bestilte de nye billetter. Denne gangen benytter de SAS, og reiser søndag til Gardermoen for så å fly videre til Spania på mandag.

- Det kostet mye penger å få tak i nye billetter. Vi må i tillegg betale for overnatting på Gardermoen, men vi føler ikke at vi fikk noe svar fra Norwegian om vi får dette dekt, sier han.

Noen av familien på 25 skal være i Spania i tre uker, noen i to og andre i ei uke.

- Det betyr at sydenturen blir bare på fire dager for noen av oss. Da er ferien nesten ødelagt, sier Sagmo.

Manglet bemanning

Norwegian forklarer at det var mangel på bemanning som gjorde at flyet måtte kanselleres.

- Vi beklager på det sterkeste til denne familien og de andre berørte passasjerene. I en slik situasjon gjør vi alt vi kan for å ta vare på og hjelpe passasjerene. Vi har jobbet på spreng for å finne alternative løsninger, men det er utrolig vanskelig å få tak i ledige seter på andre flyvninger, da det meste er fullbooket, sier presseansvarlig i Norwegian, Daniel Kirchhoff.

Han forteller at de informerer passasjerene om at de kan finne transport på egen hånd og deretter få refundert kostnadene.

Flere kritiske til Norwegian

Dette er andre gangen på et par dager Adresseavisen får henvendelser fra reisende som er misfornøyde med Norwegians service i etterkant av kanselleringer. Torsdag kveld skrev Adressa.no om Sjetne skolekorps, som fikk flyet deres til London kansellert på grunn av dårlig vær på Gatwick. Korpsleder Tore Skaret var svært kritisk til deres behandling av Norwegian, som skulle ha flydd dem over til England

- Vi har full forståelse for at folk blir frustrerte når avganger blir kansellerte, og vi beklager på det sterkeste overfor passasjerene, sier Kirchhoff

- Hvilket ansvar har Norwegian for passasjerene etter en kansellering?

- I de tilfellene hvor vi må kansellere en flyvning får passasjerne pengene sine tilbake eller tilbud om å bli booket om til en annen avgang. I dette tilfellet har vi også oppfordret passasjerene til å selv finne alternativ transport for så å få refundert utgiftene. Ønsker man mer hjelp fra oss, kan folk kontakte våre kundesenter eller benytte seg av vår nettside, sier Kirchhoff.