– Du betaler ikke for hva folk gjør, men hva de vet

Adresseavisens lesere er delte i sine meninger om saken der en kunde måtte betale 1300 kroner for ett minutts jobb. Forbrukerådet sier man må spørre på forhånd for å unngå overraskelser.

Mange ville si sin mening i saken der Tore Hofstad fikk en regning på 1300 kroner  Foto: Skjermdump adressa.no

Saken oppdateres.

Saken om Tore Ismanto Hofstad, som fikk en regning på 1281 kroner fra elektrikerfirmaet Aalmo Elektriker etter en jobb som tok i underkant av ett minutt, skapte stor debatt i sakens kommentarfelt.

Mange var enig i at regningen var urimelig stor, mens andre talte elektrikerfirmaets sak, og mente de var i sin fulle rett til å fakturere som de gjorde.

– Du betaler ikke for hva noen gjør, men hva de vet, skriver en debattant.

– Det koster å bo i byen, oppsummerer en annen kortfattet.

Les også: Trønderenergi sendte ut regning på minus tre kroner – krevde 49 kroner i gebyr

Usett arbeid

Mange mener det burde være mulig å kunne fakturere for mindre perioder.

– 1281 kroner står ikke i stil med oppdraget. Når et bilverksted kan fakturere deg for halve og kvarte timer må da de som leverer tjenester på bygg klare det også, skrives det i en kommentar.

Andre mener det i mange tilfeller ligger mye usett arbeid bak slike oppdrag.

– Man betaler for den kunnskapen denne elektrikeren sitter med, og at vedkommende har utført en fiks som er i tråd med regelverket. I tillegg måtte vedkommende oppsøke kunden, dokumentere arbeidet osv. Det skjer mye før og etter kundebesøket, som kunden ikke ser, påpekes det.

– Spør på forhånd

Roger Helde i Forbrukerrådet ser mange saker som denne i sitt arbeid.

– En overraskende regning på 1300 kroner er et sjokk for de fleste. Men håndverkertjenester er dyrt, og selv om de ikke bruker lang tid må du ofte også betale for oppstart og reisetid, skriver han til Adresseavisen i en e-post.

Heldes råd for å unngå slike situasjoner er klart:

– Skal du kjøpe en håndverkertjeneste så må du sjekke prisen før du bestiller den. Spør hvor mye det koster, og om de tar seg betalt for kjøring og lignende. Få det skriftlig i en kontrakt eller i det minste i en epost som bekrefter det som opplyses. Da slipper du å få en ubehagelig overraskelse.

Han opplyser at når slike saker havner på bordet hos Forbrukerrådet, ber de klageren om å innhente pris fra tre forskjellige håndverkere i sitt nærområde, for å kunne sammenligne hva en rimelig pris er.

Følg Adresseavisen på Facebook , Instagram og Twitter.

Roger Helde i Forbrukerrådet sier man alltid må spørre hva ting koster på forhånd, for å unngå overraskelser med regningene. 
        
            (Foto: Forbrukerrådet)

Roger Helde i Forbrukerrådet sier man alltid må spørre hva ting koster på forhånd, for å unngå overraskelser med regningene.  Foto: Forbrukerrådet

Den øverste bryteren på dette bildet var den som ikke fungerte hos Hofstad 
        
            (Foto: Helge Voll Hustad)

Den øverste bryteren på dette bildet var den som ikke fungerte hos Hofstad  Foto: Helge Voll Hustad

Løsningen viste seg å være svært enkel, det eneste elektrikeren trengte å gjøre var å vippe opp dekselet og sikre en bedre forbindelse mellom bryter og deksel. 
        
            (Foto: Helge Voll Hustad)

Løsningen viste seg å være svært enkel, det eneste elektrikeren trengte å gjøre var å vippe opp dekselet og sikre en bedre forbindelse mellom bryter og deksel.  Foto: Helge Voll Hustad

På forsiden nå