Samspillet mellom syklister og bilførere har vært mye debattert på adressa.no den siste tiden. Vi dro ut for å høre hva både syklister og kjørende på veiene mener om dette, og om de selv har opplevd trafikkfarlige situasjoner på veien.

Les hele innlegget som startet debatten her: Det er ikke lov å sykle to i bredden i trafikken

Lite plass langs veiene

Per Einar Gjelsvik fra Sørumsand er en erfaren mosjonist og tidligere konkurranseutøver på terrengsykkel. Han er i Trondheim for å følge sønnen i en eliteturnering i fotball, når Adresseavisen treffer han mens han er ute på en treningstur langs fylkesvei 715 mot Flakk. Han synes veien er uoversiktlig og at det er ekkelt med bilene som kommer tett opp bakfra.

– De kommer fort her og kjører forbi i svingene. Det kan raskt bli trangt langs veiene og oppstå farlige situasjoner. Det verste er biler med hengere. Og de nye typene busser hører man jo nesten ikke engang før de passerer, sier han.

Farlige situasjoner

Gjelsvik forteller at det som regel oppstår en til to farlige situasjoner hver gang han er ute på tur.

– Noen av situasjonene virker som de er med hensikt. De er ikke glad i syklister og ønsker å markere det på en tydelig måte. Du sitter litt med hjertet i halsen når du sykler langs trafikkerte veier.

Inn i trafikkopplæringen

Per Einar Gjelsvik mener det må være en felles oppfatning om at både bilister og syklister er på veien sammen, og at begge har lov til å være der.

– Man må få det inn i trafikkopplæringen hvordan man skal oppføre seg. Slik at begge parter forstår hvordan det er å være syklist, og omvendt. Det handler nok mye om kultur og holdninger.

Dragsug og skadepotensial

Marek Koronkiewicz er rørlegger og kjører den ulykkesutsatte riksvei 715 mellom Trondheim og Flakk to ganger om dagen.

– Jeg er litt engstelig for dragsuget fra bilen min fordi den er ganske stor. Jeg har sett trailere som kjører forbi grupper av syklister. Det er svingete veier her og det gjør det ekstra farlig.

Hen er bekymret for skadepotensialet bilen har for de myke trafikantene.

– Vi har gitt syklister så mye rettigheter i trafikken, så de tror de er trygge, men det er bilen som er farlig, sier Marek Koronkiewicz.

Begge må vise hensyn

Ola Møllegård fra Bjugn tar ferjen over fjorden nesten hver dag og kjører mye bil i jobbtiden. Han mener at syklistene ikke bør være mer enn en i bredden langs veien.

– Jeg føler ikke at syklistene alltid opptrer hensynsfullt på veien. Man må ta det med ro rundt svingene og ta hensyn til hverandre.

Les Statens vegvesen sin oppklaring omkring regelverket her: - Det er lov å sykle to i bredden og her Debatt: Joda, du kan sykle to i bredden

Irriterte bilister

Peder Fenstad (15) fra Stadsbygd sykler flere ganger i uken og er aktiv i Fosen Sykkelklubb. Den unge syklisten har selv opplevd farlige situasjoner langs landeveien. Fenstad synes at begge parter må vise hensyn, særlig i svinger og under forbikjøringer.

– Det hender bilistene blir irriterte på oss når vi er ute og trener. De veiver med hendene og tuter. På mindre trafikkerte veier sykler vi gjerne to i bredden, men vi kjører bak hverandre på veiene med mest trafikk, forteller Peder Fenstad.

Forbikjøringer på svingete veier kan ofte skape farlige situasjoner i trafikken. Og flere forteller om biler som legger seg for nære syklistene under forbikjøringer, eller bråbremser rett foran dem. Den 15. juni skrev Adresseavisen om OL-håpet Cecilie Gotaas Johnsen som ble presset av veien av en bilist, og endte opp med brudd i skulderbladet.

Spare ti sekunder

Olav Røddesnes fra Stjørdal sykler et par ganger i uken for trimmens skyld. I forrige uke, da han var ute på tur i Leksvika, ble han nesten påkjørt av en bil under forbikjøring.

– Jeg kjørte 15 centimeter fra den hvite stripa, men han snertet skulderen min likevel, forteller Olav Røddesnes.

– Som syklist prøver jeg å unngå de mest trafikkerte veiene. Jeg skjønner at syklister skaper kø, men det handler om å tenke seg om. Syklisten kan bikke, og det må bilisten ta hensyn til. Om jeg som bilist taper ti sekunder på å kjøre sikkert, så er det verdt det, mener han.

Olav Røddesnes ble nesten nedkjørt av en bil da han var ute å syklet i forrige uke. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Marek Koronkiewicz kjører i arbeidstiden og har sett flere farlige situasjoner som involverer forbikjøringer. Han mener syklistene tror de er trygge i trafikken. Foto: Terje Svaan