I går skrev Adresseavisen om Egil Langø, som møtte opp på akuttmottaket i Orkdal med et dypt og blødende sår, men kun fikk tilbud om hjelp tre timer senere.
Saken ble mye diskutert både i sakens kommentarfelt og på Facebook, og mange uttrykte frustrasjon over mye ventetid ved forskjellige legevakter, og over det nye systemet der man oppfordres til å ringe legevakta istedenfor å bare møte opp.
Gustav Øverli, leder for legevakta i Trondheim, sier det å ringe inn er gunstig for pasienter som ikke er alvorlig skadet eller syke.
– Det er ofte noe som enten en fastlege kan se på dagen etter, eller så kan man få en oppmøtetid over telefonen. Hvis du må vente to timer, tenker vi det er bedre å vente hjemme enn å vente her, sier Øverli til Adresseavisen.
Les også: – Det var helt umulig å få svar hos legevakta
Tre kategorier
Øverli spesifiserer at oppmøtetiden ikke er det samme som å bestille en legetime.
– Akutte tilfeller kan forskyve tiden du har fått.
Han sier at personalet ved legevakta plasserer pasienter i tre kategorier, uansett om de ringer eller møter opp selv.
– Grønn kategori er den kategorien som haster minst, og som ofte kan behandles av fastlege dagen etter. Gul kategori er mer alvorlig, der har vi en intern regel på at de skal behandles i løpet av 90 minutter. Rød kategori trenger øyeblikkelig hjelp og må ringe 113. De skal egentlig ikke hit, men til akuttmottaket, sier Øverli.
Hvis du venter på legevakta og er i grønn kategori, vil alle i gul kategori bli prioritert foran deg, selv om de har ventet i kortere tid. Det samme er tilfellet hvis du er i gul kategori og en pasient i rød kategori kommer inn.
Brystsmerter og pusteproblemer
Tilfeller som går under rød kategori er for eksempel alvorlig brystsmerte, pusteproblemer, stor blødning eller alvorlig allergisk reaksjon.
Eksempler på tilfeller i gul kategori er sikre brudd, betydelige sårskader og alvorlig psykisk lidelse.
I grønn kategori finnes blant annet halsbetennelse, feber, småsår og urinveisinfeksjon der allmenntilstanden er god. Dette er de tilfellene legevakta gjerne ønsker at pasienter kontakter fastlege om.
– Vi har mange pasienter her som ikke har fastlege, for eksempel studenter eller turister, så de vil vi gjerne at ringer inn i slike tilfeller, sier Øverli.