- Man burde gå så langt som til å forby forelesninger. Det er en gjennomgående dårlig læringsform. Den er passiv, og de som bli utsatt for den har ingen mulighet til å påvirke innholdet. Det skulle være lov å forelese, men da må det søkes om dispensasjon, sier Arne Krokan, professor i sosiologi ved NTNU til nettavisen Khrono.

Ifølge avisa mener Krokan det mangler en overordnet strategi for digitaliseringen, dermed mangler det mål for hva man vil oppnå.

LES OGSÅ: Seks prosent av søkerne fikk tilbud på byens mest populære studium

For trått

Krokan sier til nettavisen at arbeidet med digitalisering går alt for sent. Han mener lite har skjedd siden Norgesuniversitetets kartlegging av digitaliseringen i høyrer utdanning Digital Tilstand 2014 fra 2014.

— Hvis jeg var politiker ville jeg sagt at det skjer altfor lite, altfor sent. Fortsatt drives arbeidet med digitalisering i stor grad av ildsjeler, sier Krokan til Khrono.

Forby forelesninger

Professoren mener det er tradisjon og kultur som gjør at man fortsatt har forelesninger som læringsform, heller enn at undervisningsformen fungerer så godt.

— Det er en mangel på forståelse av hva det handler om som bremser utviklingen. Det er klart vi må være der studentene er for at de skal lære mer enn de gjør med den tradisjonelle formen for undervisning de får nå, sier Krokan i følge Khrono.

Derfor ønsker han forelesningsforbud, med mulighet for å søke om dispensasjon for å forelese.

LES OGSÅ: Etter hovedopptaket har 380 studier fortsatt ledige plasser til høsten

Mangler strategi

Krokan sier det er mange forskjellige tiltak som settes i verk både på NTNU og andre universiteter for å modernisere utdanningen. Han er likevel ikke klar over noe universitet i Norge som har en overordnet plan for hvordan man best kan digitalisere høyere utdanning.

Han etterlyser en overordnet plan for dette.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, sier til Khrono at det er «tøv» å forby forelesninger.

— Hadde det vært meningsfylt å forby dårlige forelesninger ville vi gjort det, men å forby det helt mener jeg er feil vei å gå. Digitalisering er ikke et mål i seg selv, det er heller et virkemiddel, sier Haugstad.

LES OGSÅ: Nå er det vanskeligere å komme inn på NTNU

Norge henger etter

Statssekretæren vedgår at Norge henger etter i digitaliseringen, men mener ikke det er behov for en strategi for digitalisering, men heller en strategi for kvalitet i undervisningen, hvor digitalisering er en del.

— Teknologi og digitalisering vil over tid bidra til å endre høyere utdanning, men det må være drevet av et mål om å øke kvaliteten, sier Haugstad i følge nettavisen.

LES OGSÅ: Disse 15 studiene var vanskeligst å komme inn på ved NTNU i år

Statssekretær Bjørn Haugstad Foto: Erlend Aas / NTB scanpix