Fisket hai med støvsuger i Ila

En film produsert av Trondheimsselskapet Helmet Films & Visual Effects er sett over 4,4 millioner de siste dagene.

Trondheimsselskapet Helmet har laget filmen der en fisker fanger hai med støvsuger på Ila. Filmen er sett over to millioner ganger de siste fem dagene.  Foto: Helmet

Saken oppdateres.

– Vi laget filmen i oktober-november i fjor. Det kom helt overraskende på at filmen har tatt av nå, sier produsent Jørgen Hunstad i Helmet Films & Visual Effects.

De siste dagene er filmen sett over 2,9 millioner ganger, delt over 70,000 ganger og har fått over 15 000 kommentarer på facebook.

Den har også blitt sett over 1,5 millioner ganger på bildedelingsnettstedet imgur.

Se hele filmen på Helmet sine nettsider her.

Støvsugerfiske

Filmen er en av to reklamefilmer selskapet produserte med reklamebyrået Bennet for Grilstad Marina i fjor.

– Jeg føler denne filmen er veldig Helmetsk, og da er det jo ekstra gøy at det var nettopp denne som tar av, sier Hunstad

LES OGSÅ: Trondheimsbedrift til topps i innovasjonskåring

Ila verden rundt

Produsenten avslører at haifisket er filmet på kaia i Ila, og at det slettes ikke foregikk filming i solnedgang, slik det kan se ut.

– Vi har erstattet himmelen med en mye mer spektakulær og falsk solnedgang. Heldigvis har vi en sterkt VFX-avdeling som lager spesialeffekter, så vi må aldri vente på sola, sier Hunstad.

Ni personer

Crewet bak filmen teller ni personer. Innspillingen er gjort i filmstudio på Ila, der de bygde tre filmsett til produksjonen og haien er laget av VFX-teamet.

– Skuespiller Endre Haukland spiller en mann som lengter sånn etter vannet at han drømmer seg helt bort. Han blir revet ut av drømmen når han slår støvsugeren i veggen, sier Hunstad.

LES OGSÅ: En halv million mennesker har streamet låtene til trondheimsartist St. Niklas på Spotify

Glede på kontoret

Det gikk flere dager fra filmen ble delt til medarbeiderne på Helmet ble klar over at filmen deres gikk verden rundt.

– Det ble maks glede på kontoret da vi så hvor mange som likte det vi har lagd og all oppmerksomheten vi plutselig fikk på facebook, sier Hunstad.

LES OGSÅ: Når favorittartisten entrer scenen eller man gjerne vil dele selve festivalopplevelsen, kan det være fristende å legge det direkte ut på sosiale medier. Men det kan være straffbart.

LES OGSÅ: Firedobling av norsk mobildatabruk i EU

På forsiden nå