– Det er jo litt artig å drive en håndverksbedrift og samtidig bidra til å redde dyrearter. Ingvild Svorkmo Espelien står midt i trengselen på historisk marked i Erkebispegården. Markedet tjuvstartet Olavsfestdagene da de åpnet klokka 10 torsdag morgen, og rundt 12 er det fullt av folk.

- Vil ha hvit ull

Espelien er der for å stille ut og selge ull fra Selbu spinneri, som hun er daglig leder for. Spinneriet spesialiserer seg på å bruke ull fra tradisjonelle norske sauearter, som andre produsenter vanligvis ikke vil bruke.

– Ulla fra de sauene er farget, og de fleste store spinneriene vil ha hvit ull, sier Svorkmo Espelien til Adresseavisen.

Hun sier at mange av de gamle saueartene døde ut fordi ulla deres ikke ble brukt.

– Men etter at vi begynte med å bruke ulla er det mange som har begynt å avle de artene vi bruker i større grad. Bestanden på grå trøndersau har for eksempel økt fra 400 til 1000 vinterfora sauer, sier Svorkmo Espelien.

Les også: Olavsfestdagene - en praktisk gjennomgang

– Det lukter penger!

Noen få meter unna boden med ull står Eivind Austad og selger tørrfisk fra Lofoten. Han driver båtrestauranten MS Bjørnvåg til daglig, og er på markedet for å vise frem fisk av det han hevder er topp kvalitet.

– Det lukter penger! erklærer han når han blir spurt om lukta.

– Det er ganske populært. Mange kommer bort og tar en titt, og de merker jo lukta, sier han.

Austad sier det er viktig å ha muligheten til å fortelle folk om produktet.

– Vi står her for å fremme kulturen. Det er 3000 år med norsk historie som folk ikke kjenner til. Det synes jeg er synd.

Les også: Paus kritiserte Bondevik og Sandberg under åpningen av Olavsfestdagene

Mange tilbud

Det er mange andre ting publikum både kan se og kjøpe på markedet. Tinnstøping, steinhugging, spikersmiing og kurvfletting er et lite utvalg av det som skjer.

– Vi er veldig fornøyde med første dagen, det er mange som er her, sier Ane Hasselberg, koordinator for salgsbodene under markedet.

Hun sier det er svært internasjonalt preg over markedet, med produkter fra blant annet Polen, Hviterussland og Israel.

– Vi ser også at mange ønsker å komme hit for å selge mat, så det er noe vi kan komme til å ha mer av senere, sier Hasselberg.