- Vi startet opp Heaps i Norge i februar 2016, og etter dette har det gått viralt, sier markedssjef Frederik Bjerager i Heaps.

Party-appen har over 60 000 brukere i Norge, og rundt 8000 av disse befinner seg i Trøndelag. Vennegjenger kan registrere egne grupper, og med en funksjon ikke ulik Tinder, kan man sveipe seg gjennom andre grupper i nærheten. En gjensidig match gir chat-muligheter for å avtale tid og sted for eventuelle fester.

- Vi har ikke oversikt over hvor mange grupper som er registrert i Norge akkurat nå, men vi vet at antall brukere resulterer i over en million matches hver måned, sier markedssjefen.

«Parties in your pocket»

Med slagordet «parties in your pocket» legger de danske studentene bak appen opp til en helt ny måte å skaffe seg festdeltakere på.

Prosjektleder hos Applab ved NTNU, Christopher Krohn, mener det er mange ulike faktorer som påvirker hvor populær en sosial app som Heaps blir. En viktig grunn til at Heaps lykkes er at appen krever flere mennesker for å tjene sitt formål.

- Du må aktivisere hele vennegjengen, og på grunn av dette bygger Heaps en brukerbase raskere og på en annen måte enn for eksempel appen Tinder, sier han.

Passer inneslutta nordmenn

Krohn mener en gammel suksessoppskrift i ny drakt er en annen årsak til at appen har blitt så populær.

- Appen har tatt konseptet til for eksempel Tinder og Hot or Not, men det appellerer til et helt nytt publikum. Det handler om problemstillingen rundt det å treffe nye mennesker og skaffe seg nye venner, og ikke nødvendigvis om romantikk og dating, sier han.

Krohn sier at sosiale apper som opererer med grupper senker terskelen for å ta kontakt.

- En av grunnene til at Heaps har truffet så ekstremt bra i Norge, er at vi nordmenn er ganske inneslutta. Man bryter sosiale barrierer enklere som gruppe enn som enkeltperson, sier han.

Heaps under Uka 2015

- Uka 2015 ble kontaktet av utviklerne bak appen, fordi de snart skulle lansere i Norge, sier Sjef for Uka 2017, Martin Næss.

Uka har en egen app i tillegg til andre plattformer for å nå ut til konsert- og festlystne. Likevel tilførte Heaps noe som ikke overlappet noe annet, og fellestrekk i målgruppe med mer gjorde at Uka-gjengen stilte seg positive.

- Det var ikke en form for direkte samarbeid. Uka stilte med sin plattform, og Heaps sto for oppfordringen om å bruke appen under arrangementene.

Uka-sjefen sier det på nåværende tidspunkt er vanskelig å si om de vil gjenoppta dialogen med utviklerne også for neste års Uka-gjennomføring.

- Det er absolutt noe å vurdere, på lik linje med andre alternativer, sier han.

Fest på ville veier?

Prosjektlederen ved Applab mener at risikoen for at vorspiel og privatfester kommer ut av kontroll er liten, men alltid tilstedeværende.

- Dette er en fare med alle slike konsept, du vet jo aldri hvem som sitter på den andre siden. Man må ta ting med en klype salt, sier Krohn.

Han forklarer at det er en del filtre man må gjennom før man deler mer spesifikk informasjon om seg selv eller eventuelle fester.

- Man gir ikke ut denne typen informasjon før etter at man har fått en gjensidig match. Her møtes man også på gruppenivå, noe som vil redusere ulike farer, mener han.

Markedssjef Frederik Bjerager kjenner heller ikke til hendelser der appen har ført til ubehagelige festopplevelser for brukerne. Han forteller likevel at ulike grupper arrangerer fester i stor skala gjennom appen.

- Vi har hørt om mange fester hvor det har deltatt over 100 mennesker, sier han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Markedssjef og en av danskene som står bak appen, Frederik Bjerager, forteller at antallet norske brukere av appen stadig øker. Foto: Heaps
Prosjektleder for Applab, Christopher Krohn, mener gruppefunksjonen i appen Heaps både bryter sosiale barrierer og har stor betydning for rekrutteringen av nye brukere. Foto: Privat
Sjef for Uka 2017, Martin Næss, sier at et samarbeid med appen under neste års festival også er en mulighet. Foto: Privat