- Jeg er alle karakterene, bekrefter netthistorieprodusent i NRK Super, Mari Magnus.

- Det må være mye å holde greie på, har du tabbet deg ut noen ganger?

- Ja, det skjer, for eksempel da jeg la ut et fellesbilde av jentene på Instagram der alle var glade og fornøyde. Det gjorde jeg på et tidspunkt hvor Vilde var ekskludert, så det ble helt feil at hun sto der med de andre og smilte, sier Mari Magnus etter at hun har fortalt Adresseavisens redaksjon hvordan NRK Super har jobbet for å bringe fram det som nå kalles «verdens beste ungdomsserie».

Vilde er for utenforstående én av de mest interessante karakterene i venninnegjengen der Noora i forrige sesong 2 var hovedperson. Mari Magnus' oppgave er å lage en virkelighet rundt hovedpersonene på sosiale medier alle dager i uka, ikke bare den dagen selve dramaserien sendes. Slik kan målgruppen følge og diskutere karakterene hele uka gjennom, samtidig som NRK får promotert serien. Det har fungert ekstremt godt.

Hashtagen #NÅMÅWILLIAMSVARE engasjerte et helt land de dagene Noora ventet på å få svar fra sin kjære William. Etter at han hadde fått vite at hun var voldtatt av hans bror. 600 000 personer var inne på Skam-sidene hver dag den uka (William svarte, og det endte foreløpig godt, men han slutter i serien).

- Isak er en konkret person

Når sesong 3 starter, vil ikke netthistorieprodusenten ut med. Men Mari Magnus bekrefter at det har vært innspilling. Isak vil trolig være neste sesongs hovedperson og spekulasjonene går om at han er homofil. Magnus bekrefter at Isak er inspirert av én konkret person, som ikke kommer fra Oslo. Mer vil hun ikke si.

- Hvordan får du plass til alle karakterene i ditt eget hode?

- Jeg kjenner dem ekstremt godt. De blir en del av meg. Men jeg må innrømme at når det er sesong, så lever jeg nok i min egen boble.

- Du er ikke helt på nett i ditt eget liv, kanskje?

- Kanskje ikke. Jeg har forberedt vennene mine på at det snart er sesong igjen, smiler Magnus.

Hun innrømmer at presset foran sesong 3 er et helt annet enn tidligere, nettopp på grunn av suksessen. At de er blitt så populære langt utenfor målgruppen, kan også ha sine ulemper.

- Vi risikerer å miste kred

- Vi risikerer at vi mister kred. Det kan godt skje. Men vi prøver det vi kan å ikke skjele til noen andre enn målgruppen. At andre også liker det vi gjør, skal ikke påvirke hvordan serien lages. Dette skal være for 16-åringer. Jeg er redd for at færre vil følge med, men jeg tror og håper at det ikke skjer og at sesong 3 blir dritbra.

Serien er nå nominert til årets beste dramaserie i ny skandinavisk dramapris og er solgt til Sverige og Danmark.

- Ingen genial ide

- Skam er ingen genial idé. Det er et konsept som er utviklet siden 2007. Vi har dybdeintervjuet jenter og gutter, ulike typer over hele landet, vi følger med på sosiale medier, vi leser pensumet de har på skolen, vi ser skolerevyer og har utført spørreundersøkelser.

Det er dette som er basisen for karakterene og historiene som er blitt laget.

- Jeg merket på meg selv da jeg gjennomførte et av de første dybdeintervjuene at jeg ble dømmende overfor intervjuobjektet som hadde tatt mange aborter på kort tid. Det blir helt feil. Jeg må tenke som 16 åring og aldri se ned på dem.

Ekstra mystikk

I Skam blir skillet mellom fiksjon og virkelighet ikke så stort, noe ikke minst Mari Magnus må sørge for gjennom de stadige oppdateringene på sosiale medier. Gjennom sesongene har ikke NRK latt de unge skuespillerne bli intervjuet. Men det har vært for å beskytte dem, sier Magnus.

- Noen ønsker å være kjendiser, noen ikke. Men vi ønsker ikke å presse dem inn i en slik rolle, sier hun.

Hun innrømmer imidlertid at det skaper litt ekstra mystikk rundt hovedpersonene at de ikke er synlige i offentligheten som annet enn karakterene de gestalter. Dette ble brutt da Noora, det vil si Josefine Pettersen og Isak som egentlig heter Tarjei Sandvik Moe, dukket opp hos Skavlan nylig.

- Forlater ikke jentene

- Målgruppen var jenter 16. På promovideoen for sesong 3 er det bare gutter. Er jentene forlatt?

- Nei, slett ikke. Det er flest jenter som følger oss. Men også mange gutter. Vi lager en serie for begge kjønn.

- Hvorfor var jenter målgruppen i utgangspunktet?

- Det vet jeg faktisk ikke.

Men serien har også en misjon, utover å bli sett. Ingen liten ambisjon heller. De skal styrke selvfølelsen til målgruppen, løsne tabuer, være bevisst på mellommenneskelige relasjoner og konfrontere egen frykt.

- Har dere lyktes i å gi jentene dette?

- Det er mål vi jobber med. Både Eva i sesong 1 og Noora i sesong konfronterte egen frykt. Humor tror jeg er viktig. Det å kunne bruke selvironi, før ting blåses opp og blir altfor stort. Slik kan vi hjelpe dem å fjerne litt av skammen, sier Mari Magnus.