- Det er nå enorm frustrasjon blant både lærere og elever. Vi bruker lang tid i hver time på å få alle elevene på nett. Det fører til at undervisningstid blir borte og opplegg går i vasken, sier kontaktlærer og IKT-veileder Christoffer Hansen ved Charlottenlund ungdomsskole.

I høst gikk trondheimsskolene bort fra å bruke påloggingstjenesten Trådløse Trondheim. Nå må elevene logge seg på kommunes gjestenett.

- Elevene taper undervisningstid

Christoffer Hansen er positiv til at undervisningsverktøyene (Google apps for education, GAFE) nå er skybasert, men mener nettkapasiteten i kommunen er for dårlig til at den nye læringsplattformen fungerer som den skal.

- Jeg liker at kommunen tenker nytt og ønsker også at alt er skybasert. Men man kan ikke sette i gang før det er nok nettkapasitet, sier læreren.

Han viser til at omlag 30 enheter på Charlottenlund ungdomsskole kan logge seg på nettet samtidig, til tross for at det kan være opptil 50 elever i klasserommet som trenger nettilgang.

- Lærerne må ofte tenke ut alternative måter å gjennomføre undervisningen der og da. Det kan være et lappesystem, printe ut oppgaver eller at flere jobber sammen. Dette betyr tapt tid til læring for elevene, sier Hansen.

- Trondheim kommune må investere i større nettkapasitet. Det er den eneste løsningen, sier han videre.

- Det har vært litt styr

Også elevene opplever at nettet ikke fungerer optimalt.

- Det har vært litt styr. Man trenger en god pc for å bruke det nye systemet. Jeg kommer inn på nett med en gang på min pc, men andre får det ikke til, sier Snorre Sliper Bonesmo i klasse 10 c ved Charlottenlund ungdomsskole.

- Hva gjør dere da?

- Da prøver vi igjen. Slår av og på pc-en. Noen kan andre knep for å komme seg på nett også. Alt foregår på internett, så vi må være innlogget for å gjøre oppgaver og lekser, sier klassekamerat Vegard M. Eidsmo.

Aurora Wiggen Danielsen synes likevel det er mye bra med et skybasert verktøy. Da kan blant annet flere samarbeide på samme dokument.

- Vi er kanskje litt redde for forandringer også. Til våren har vi sikkert lært oss programmet skikkelig og er fornøyde med dette, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

- Vi er fornøyde

De fleste skolene i Trondheim har imidlertid ikke hatt nettproblemer etter omleggingen.

- Vi har ikke hatt noen påloggingsproblemer, og vi er fornøyd med Google apps for education. Det er nytt for oss, men vi er godt i gang, sier rektor ved Rosenborg skole, Mette Winsnes Råberg.

Fagleder og IKT-veileder, Pål Arne Olsen, ved Blussuvold skole klager heller ikke. Verken lærere eller elever opplever påloggingsproblemer etter at Trådløse Trondheim, som kun brukt til å logge på private enheter, ble borte.

- Det er stor forskjell på utstyrsparken på de forskjellige skolene. Tidligere har vi også slitt med lang påloggingstid, men det har blitt bedre. Med chromebooks er det ikke noe påloggingstid i det hele tatt, sier han.

Blussuvold har 120 chromebooks fordelt på 480 elever, og de gamle pc-ene byttes ut kontinuerlig. Olsen mener det er viktig at hver enkelt skole melder fra til kommunen om feil eller problemer med nettverk og utstyr.

- Det er Trondheim kommune sin oppgave å utbedre feil, men de må få beskjed. Derfor er det viktig å ha dedikerte IKT-veiledere på skolene som til enhver tid jobber hardt for å ha maskinparken oppe og gå. Har man ikke nok folk til å drive dette, blir det ikke bra, sier Olsen.

KRONIKK: Derfor vil vi bort fra målstyringa som har herjet skolen siden PISA-sjokket i 2001

Gått bra på ni av ti skoler

Siw Olsen Fjørtoft er prosjektleder for IKT i trondheimsskolene og forteller at nettet ble utbedret på samtlige skoler i Trondheim i 2015.

Sentralt styrt: Siw Olsen Fjørtoft er prosjektleder for «IKT i trondheimsskolen», de skal nå implementere Google Classrom i skolene.

- Problem med nettet kan ha sammenheng med utforming og oppsett ved den enkelte skole, men der det er behov for utbedringer, må det meldes i fra, og da gjøres det selvsagt vurderinger og oppgraderinger i samråd med it-tjenesten i kommunen, sier hun.

IT-sjef i Trondheim kommune, Bjørn Villa, er klar over at Charlottenlund skole har utfordringer med nettkapasiteten.

- Vi har hatt en gjennomgang av infrastrukturen der og det er for få tilkoblingspunkter ved skolen. Bruksmønsteret ved skolen har endret seg, og da har blitt et økende behov for mer nettkapasitet. Derfor skal vi sette opp ekstra utstyr på skolen, sier Villa.

Han mener den største utfordringen er å alltid være i forkant.

- På to år kan et rom gå fra å være et spiserom uten behov for nettilgang, til å bli brukt som klasserom. I tillegg har alle smarttelefon i lomma i dag, noe som ikke alle hadde for et par år siden, sier Villa.

Ifølge Villa har overgangen fra Trådløse Trondheim gått fint for ni av ti skoler. I tillegg til Charlottenlund jobber kommunen akkurat nå med å sette opp flere tilkoblingspunkt ved Ugla skole.

- Vi tar selvkritikk for å ikke være god nok til å informere skolene om overgangen ved skolestart, men det er et høyt antall elever og lærere der ute. Det er vanskelig å nå ut til absolutt alle. IKT-veilederne ved skolene gjør en god jobb, og vi setter pris på å få tilbakemeldinger på ting vi må utbedre, sier han.