Et halvt år etter at byggingen av ny E6 fra Tiller til Melhus startet opp er det ikke kommet én eneste meter ny vei.
- Det er veldig mange forberedelser som må gjøres i dette området før det kan bygges vei. Området må stabiliseres, vi skal legge om bekker og masse ledninger og kabler, forklarer byggeleder Svein Soknes.
BLI MED INN I ANLEGGSOMRÅDET I VIDEOEN OVER
Lager «ny» sjøørretelv
Mye dreier seg om omlegging av elva Søra som skal totalrenoveres og løftes opp i terrenget. Denne uka monteres det blant annet et rørsystem slik at elva kan gå under Metrovannledningen ved bensinstasjonen på Klett.
- Tidligere har dette vært ei elv med mye kloakk. Nå er kloakken borte og med tiltakene vi gjør skal sjøøretten igjen kunne trives her. Mye har handlet om denne elva i år. Først neste år vil det bli skikkelig veibygging her, sier byggelederen.
Nå starter bygginga av ny E6
Kvikkleire må stabiliseres
Nærmere Klettkrysset bores det i kvikkleire. En kalkblanding sprøytes ned i grunnen for å gjøre leira stabil.
- Kalkstabiliseringen må til for trygt å kunne fjerne leirmassene som må bort. Dette er nok den største kalkstabiliseringsjobben i Norge noensinne. Totalt skal vi flytte to millioner kubikkmeter. For å illustrere mengden kan man se for seg tre fotballbaner etter hverandre der massen er lagret hundre meter høyt, forklarer byggeleder Soknes.
Les også: Her kommer Klett-tunnelen
Gigantprosjekt
Til sammen jobber nå 150 personer i ulike deler av prosjektet. Det antallet vil stige i tiden fremover.
- Dette er den største enkeltkontrakten til vegvesenet i Midt-Norge noensinne. Anlegget går sin gang selv om 30 000 kjøretøy passerer daglig. Vi lager nok en del trøbbel i hverdagen for folk, men vi får svært få klager. Ting tar tid, og det er mange forberedelser som kanskje folk ikke tenker på må gjøres, forteller Soknes.
SE VIDEO: Slik blir nyveien mellom Melhus og Trondheim
De åtte kilometerne med ny E6, samt alle sideprosjekter, skal være ferdig våren 2019. Total prislapp er 2,5 milliarder kroner.