Mye forberedelser - lite ny vei

Bli med inn i anleggsområdet for nye E6 mellom Trondheim og Melhus.

Seks måneder etter byggestart er det lite ny vei å se i E6-prosjektet mellom Trondheim og Melhus. Men det jobbes på spreng med mange forberedelser som må gjøre før selve veibygginga kan starte.

Saken oppdateres.

Et halvt år etter at byggingen av ny E6 fra Tiller til Melhus startet opp er det ikke kommet én eneste meter ny vei.

- Det er veldig mange forberedelser som må gjøres i dette området før det kan bygges vei. Området må stabiliseres, vi skal legge om bekker og masse ledninger og kabler, forklarer byggeleder Svein Soknes.

BLI MED INN I ANLEGGSOMRÅDET I VIDEOEN OVER

Lager «ny» sjøørretelv

Mye dreier seg om omlegging av elva Søra som skal totalrenoveres og løftes opp i terrenget. Denne uka monteres det blant annet et rørsystem slik at elva kan gå under Metrovannledningen ved bensinstasjonen på Klett.  

- Tidligere har dette vært ei elv med mye kloakk. Nå er kloakken borte og med tiltakene vi gjør skal sjøøretten igjen kunne trives her. Mye har handlet om denne elva i år. Først neste år vil det bli skikkelig veibygging her, sier byggelederen.

LES OGSÅ: Nå starter bygginga av ny E6

Byggelederne i Statens vegvesen, Svein Soknes og Håvard Bidtnes, står her foran rørene som elva Søra skal renne gjennom under Metrovannledningen på Klett.   Foto: Frank Lervik

 

Kvikkleire må stabiliseres

Nærmere Klettkrysset bores det i kvikkleire. En kalkblanding sprøytes ned i grunnen for å gjøre leira stabil.

- Kalkstabiliseringen må til for trygt å kunne fjerne leirmassene som må bort. Dette er nok den største kalkstabiliseringsjobben i Norge noensinne. Totalt skal vi flytte to millioner kubikkmeter. For å illustrere mengden kan man se for seg tre fotballbaner etter hverandre der massen er lagret hundre meter høyt, forklarer byggeleder Soknes.  

Les også: Her kommer Klett-tunnelen

Elva Søra var tidligere en god sjøørretelv. Nå blir den totalrenovert og løftet opp i dagen.   Foto: Frank Lervik

 

Gigantprosjekt

Til sammen jobber nå 150 personer i ulike deler av prosjektet. Det antallet vil stige i tiden fremover.   

- Dette er den største enkeltkontrakten til vegvesenet i Midt-Norge noensinne. Anlegget går sin gang selv om 30 000 kjøretøy passerer daglig. Vi lager nok en del trøbbel i hverdagen for folk, men vi får svært få klager. Ting tar tid, og det er mange forberedelser som kanskje folk ikke tenker på må gjøres, forteller Soknes.

SE VIDEO: Slik blir nyveien mellom Melhus og Trondheim

De åtte kilometerne med ny E6, samt alle sideprosjekter, skal være ferdig våren 2019. Total prislapp er 2,5 milliarder kroner.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå