Når Hans Skulsvik setter seg bak rattet i sin hvite Skoda Popular 1939 Roadster, retter på solbrillene, vipper ut blinklyset, legger seg ut på E6 og presser de brune skinnskoene sine så hardt han kan mot den 78 år gamle gasspedalen, da hyler alle de 32 hestekreftene av full hals.

Hans Skulsvik er formann i Trøndelag Veteranvognklubb og vet at han sinker trafikken på helgetur til Sundsvall eller Røros. Men ifølge den tweedkledde formannen, med fastspent six pence og svarte kjørehansker, så er det ingen som tuter eller viser han fingeren. Selv når han har 40 biler bak seg, høstsola i ansiktet, vinden i skjegget og asfalten under den hvite skodaperlen ikke klarer mer enn 70 kilometer i timen.

Disse unike bildene har garantert aldri sett før.

Svinet i en Citroën

En som garantert hadde tutet på Hans Skulsvik og hans hvite Skoda, var Jomar Dahles oldefar. I 1939 gjorde han unna strekningen Trondheim-Oslo på åtte og en halv time i sin Citroën Traction Avant 38-modell.

– Han kjørte som et svin, forteller Jomar Dahle med et smil bak snadden. Selv kjøpte 47-åringen sin første bil for konfirmasjonspengene, en Chevrolet fra 1925 til syv tusen blanke konfirmasjonskroner.

- Jeg har det i genene, forteller Jomar, som sammen med kona Inger-Lise Dahle eier 13 biler, hvorav seks er produsert før 1977.

Tidsreisen

Hans, Jomar og Inger-Lise er tre av drøyt 200 medlemmer i Trøndelag Veteranvognklubb. Til sammen disponerer medlemmene over 300 veteranbiler.

- Det er en klubb der bilene overlever medlemmene og medlemmene aldri slutter å leke med biler, forklarer Hans Skulsvik. Onsdag samlet klubben et knippe biler og medlemmer til fotografering i tidsriktige omgivelser på Trøndelag folkemuseum på Sverresborg. Åtte biler fra 1903 til 1946, med førere og statister i klesdrakt fra bilenes tidsalder, ble foreviget i høstsola på Sverresborg.

- Jeg kan ikke dra på langtur, for jeg har ikke plass til mer enn førerkort og tannkost, ler Hans Skulsvik i det han smeller igjen den 78 år gamle skodadøra og rygger seg til ved siden av Jomar Dahles A Ford fra 1939.

Her finner du bilseksjonen på adressa.no

Trondheims første privatbil

- Vi er litt sprø, med en genuin interesse for kulturarven vår, forklarer klubbformann Skulsvik, som ble nedstemt i styret da han foreslo å selge klubbens kronjuvel, en Wartburg fra 1903, Trondheims første privatbil.

Skulsvik mente at Wartburgen, som er forsikret for over 800 000 kroner, burde selges til inntekt for et eget klubblokale. Wartburgen ble ikke solgt, og står fortsatt utstilt på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum. Onsdag morgen fikk den sin første luftetur på over ett år da veteranvognklubben, med rå håndmakt, dyttet de 490 kiloene med kulturarv over grus og brostein på Sverresborg.

– Er vi tullat, eller er dette en hobby, spør Per Ramsøskar, i det Wartburgen må dyttes enda noen meter bakover før klubbfotograf Odd Knudsen er fornøyd med bildet.