Med statsministeren til stede, ble Bjørnar Stokka nummer to i norgesmesterskapet i persontransport i yrkessjåførfaget. Trønderen kjører til daglig for bussoperatøren Tide i Trondheim.

Ungdom fra hele landet

NM ble arrangert i Bergen denne uka, og det ble konkurrert i 25 ulike yrkesfag.

- Først var det teori, deretter ble det praktiske oppgaver med blant annet presisjonskjøring og rygging. En annen oppgave var økokjøring der vi hadde med sjåførlærer som bedømte kjøringen, sier Bjørnar Stokka.

Les også: Neste gang blir det bot

Stort behov

- Vi trenger flere unge som velger persontransport i utdanningen, det ser vi på snittalderen til de som kjører buss i dag. Med kollektivsatsingen som gjøres i blant annet Trondheim så sier det seg selv at det trengs flere sjåfører, sier Inge Kristensen, rådgiver ved Opplæringskontoret for transportfag i Trøndelag.

Inge Kristensen, rådgiver ved Opplæringskontoret for transportfag i Trøndelag. Foto: terje svaan

Les også: Ble bussjåfører i moden alder

Flest vil kjøre lastebil

- I dag er det 10-12 som er under utdanning for persontrafikk i Trøndelag. Vi kunne tenkt oss å doble eller tredoble dette antallet.

Langt flere tar utdanning innen godstransport.

De er garantert jobb i all fremtid hvis du tar fagbrev innen persontransport. Vi har 150 medlemsbedrifter i opplæringskontoret her, og de skriker etter arbeidskraft. Prognosene for de neste 20-30 årene sier at det kommer til å være stort behov. Kommer du til meg, garanterer jeg lærlingplass, sier Kristensen.

Bjørnar Stokka kjører bybuss i Trondheim. Foto: terje svaan

Passasjerene reagerte

Som lærling kan du kjøre buss fra du er 18 år. Bjørnar Stokka er 21 og startet som lærling i 2014.

- De første månedene var det en del passasjerer som så litt rart på meg. De spekulerte nok om hvorfor jeg satte i førersetet på en buss. Det var mange som spurte, og jeg forklarte at jeg var lærling. Nå kjører jeg bybuss, men har signalisert interesse for å kjøre turbuss, da må du være 21 år, sier Stokka.

Les også: Bedre lønnsutvikling for bussjåfører i ny avtale