Klasse 10C

10C goes to Hollywood

10. trinn på Charlottenlund ungdomskole har hatt et filmprosjekt hvor vi har laget kortfilmer. Det har vært en skummel høst.

Filminspilling: En av gruppene i 10C under filmopptak av en grøsser Christina Helene Krokan Evjen, Mia Gamlem og Helene Bjørstad Karlsen. 

Saken oppdateres.

Alle gruppene i 10C valgte krim og grøss som filmsjanger. Det kan være fordi disse regnes som de mest spennende sjangerne.

En av filmene førte til politiutrykning i Trondheim.

Du kan se filmene klassen laget lengre ned i artikkelen.

- Det lett å lage et plott ut av krim fordi det omhandler en kriminell handling hvor det skjer mye hele tiden, sier elev Isak Erikstad.

Kunnskap om sjanger og virkemidler

Vi har lært om forskjellige filmsjangere og virkemidler i film, og vi ble delt inn i mindre grupper hvor vi ble enige om hvilken sjanger og tema filmen skulle ha. Vi fikk en del forkunnskap om filmsjangeren før vi gikk i gang med prosjektet for at det skulle bli litt lettere for oss.

Lærer Christoffer Hansen forklarer at vi har dette prosjektet for at vi skal bruke kunnskapen om filmsjangeren på en praktisk måte.

- Jeg tror stoffet kommer til å sitte fast bedre hos dere hvis dere gjør det i praksis, istedenfor å bare gjøre det skriftlig, sier Christoffer.


Rypejakt er en film laget av elevene Vegard, Stian, Aurora K, Mia G, Thor-Ivar, Christina, Emil i 10C.

 

danger zone 10C elevene Edvard, Isak, Odd Jørgen, Vilde, Kuol, Levi og Rikke har laget filmen «Danger Zone»



Edvard og Thor-Ivar i klasse 10C driver med freerunning på fritida. Freerunning og parkour er idretter som handler om å komme seg fra ett punkt til et annet så raskt og stilfullt som mulig. “Jeg driver med dette fordi jeg ønsker å utfordre meg mentalt og fysisk”, sier Edvard i 10C. Denne filmen har de laget selv med filmhjelp fra André og Morten.

 

Vanskelig lys

Det vanskeligste med dette prosjektet var kanskje å beregne tiden, i tillegg var det vanskelig å finne ut når vi skulle filme og redigere. Mange av gruppene filmet om kvelden for å få det rette lyset.

- Det var bare noen få minutter med bra lys, derfor ble det ganske vanskelig å filme de scenene når det skulle være mørkt, sier Helle Rasmussen.

Det beste er at vi har fått frihet til å lage vår egen film og bruke kreativiteten vår istedenfor å sitte i klasserommet og høre på at læreren snakker. Ved av vi bruker kreativiteten vår, tror vi at vi lærer mye bedre. Det er bedre å være ute å spille inn film enn å sitte inne i klasserommet å høre om hvordan man lager en.

Har jobbet på fritida

Selv om vi brukte både skole og fritid på å få ferdig kortfilmene våre, syns vi at det var ganske gøy og lærerikt likevel. Vi i 10C har hatt noen filmprosjekt før og vi liker denne måten å jobbe på veldig godt. Vi lærer også å samarbeide med mange elever, og dette er noe som kommer godt med når vi skal ut i jobblivet.


Familiedeling av abonnement

Abonnerer du eller noen i familien din på Adresseavisen? Husk - da kan inntil tre familiemedlemmer lese alt digitalt innhold. Men alle må registrere seg. Del tilgangen her

 
På forsiden nå