Alle gruppene i 10C valgte krim og grøss som filmsjanger. Det kan være fordi disse regnes som de mest spennende sjangerne.

En av filmene førte til politiutrykning i Trondheim.

Du kan se filmene klassen laget lengre ned i artikkelen.

- Det lett å lage et plott ut av krim fordi det omhandler en kriminell handling hvor det skjer mye hele tiden, sier elev Isak Erikstad.

Kunnskap om sjanger og virkemidler

Vi har lært om forskjellige filmsjangere og virkemidler i film, og vi ble delt inn i mindre grupper hvor vi ble enige om hvilken sjanger og tema filmen skulle ha. Vi fikk en del forkunnskap om filmsjangeren før vi gikk i gang med prosjektet for at det skulle bli litt lettere for oss.

Lærer Christoffer Hansen forklarer at vi har dette prosjektet for at vi skal bruke kunnskapen om filmsjangeren på en praktisk måte.

- Jeg tror stoffet kommer til å sitte fast bedre hos dere hvis dere gjør det i praksis, istedenfor å bare gjøre det skriftlig, sier Christoffer.

Vanskelig lys

Det vanskeligste med dette prosjektet var kanskje å beregne tiden, i tillegg var det vanskelig å finne ut når vi skulle filme og redigere. Mange av gruppene filmet om kvelden for å få det rette lyset.

- Det var bare noen få minutter med bra lys, derfor ble det ganske vanskelig å filme de scenene når det skulle være mørkt, sier Helle Rasmussen.

Det beste er at vi har fått frihet til å lage vår egen film og bruke kreativiteten vår istedenfor å sitte i klasserommet og høre på at læreren snakker. Ved av vi bruker kreativiteten vår, tror vi at vi lærer mye bedre. Det er bedre å være ute å spille inn film enn å sitte inne i klasserommet å høre om hvordan man lager en.

Har jobbet på fritida

Selv om vi brukte både skole og fritid på å få ferdig kortfilmene våre, syns vi at det var ganske gøy og lærerikt likevel. Vi i 10C har hatt noen filmprosjekt før og vi liker denne måten å jobbe på veldig godt. Vi lærer også å samarbeide med mange elever, og dette er noe som kommer godt med når vi skal ut i jobblivet.