Det var tirsdag etter lunsj at politiets såkalte BL-system gikk ned for telling i hele landet. Onsdag ettermiddag var datasystemet fortsatt ikke operativt, og i en pressemelding fra Politidirektoratet (POD) går det frem at dataproblemene kan bli langvarige.

- Nesten hele politidistriktet jobber med BL i en eller annen form. Dette medfører at 750 av 950 ansatte nå får arbeidsdagen sin sterkt påvirket. Når systemet er nede får vi ikke ført inn saker og dokumenter, og det har betydelige konsekvenser for jobben vi skal gjøre, sier politimester Nils Kristian Moe ved Trøndelag politidistrikt.

Sliter med mange brukere samtidig

POD opplyser at BL trolig vil være tilgjengelig for et mindre antall brukere fra onsdag ettermiddag.

- Politiet jobber med å finne den underliggende årsaken til problemene som har oppstått. Slik det er nå responderer BL dårlig på belastning fra et høyt antall brukere samtidig. Vi er derfor i dialog med politimestre og særorgansjefene for å finne løsninger lokalt som kan gi mindre belastning, sier fungerende avdelingsdirektør Wilfred Østgulen i Politidirektoratet i pressemeldingen.

BL-systemet er et saksbehandlingssystem for straffesaksdata og dokumenter. I BL opprettes, lagres og registreres alle dokumenter og opplysninger i hele straffesakskjeden. BL er en forkortelse for Basis Løsninger. At systemet er nede, innebærer at politiet ikke får tilgang til straffesaksdata og må finne andre måter å skrive rapporter og registrere avhør på.

Moe opplyser at de ansatte i politidistriktet nå blant annet bruker tekstbehandlingsprogrammet Word.

- Vi prøver nå å kompensere med manuelle rutiner slik at vi tar vare på informasjon og dokumenter, men dette må vi føre inn i BL-systemet når det er oppe og går igjen. Vi har 500 straffesaker i uka i politidistriktet. Går det en uke uten BL, må alle sakene vi har mottatt etterregistreres. Dette kan vanskeliggjøre vårt arbeid med å holde nede restansenivået, noe vi har klart i det siste. For hver time som går med dataproblemer, blir det mer ekstraarbeid, sier Moe.

- Vil datasvikten få konsekvenser for rettssikkerheten til folk?

- I utgangspunktet skal det ikke det. Vi skal klare å ta vare på dokumentene, men det kan by på utfordringer med å koble informasjon og se saker i sammenheng. Men rettssikkerheten skal vi klare å ta vare på, svarer Moe.

Også statsadvokatene rammet

Ved Trøndelag statsadvokatembeter får også datasvikten konsekvenser.

- Vi er på de samme datasystemene som politiet, og når BL er nede der, er det også nede her på statsadvokatkontoret, sier statsadvokat Jarle Wikdahl, og legger til:

- Vi bruker BL til å skrive dokumenter i straffesaker. Når systemet er nede, blir det mer tungvint, men vi kan fortsatt skrive dokumenter utenfor systemet, forklarer han.

BL nede i forrige uke også

BL-systemet var nede i flere timer både i april og juni. Torsdag forrige uke gikk det ned igjen, og var utilgjengelig i et helt døgn. I dagene etter har systemet vært preget av treghet og ustabilitet.

Politiets IKT-tjenester jobber nå med å finne løsninger på problemet, og planlegger for døgnkontinuerlig arbeid de neste døgnene, ifølge pressemeldingen.

- At politiet har hatt dataproblemer tidligere er kjent. Det hadde vært utrolig etterlengtet om man klarte å bygge en stabil plattform, sier Moe.

BL-systemet (basisløsninger) ble innført i 1996.