En barnevugge under utvikling, tok opp lyd hos en barnefamilie nærmest kontinuerlig i sju måneder før NTNU-forskerne oppdaget feilen, skriver studentavisa Under dusken som har fått tilgang til avviksmeldingen. Der står det at vuggen skal hjelpe familier som har barn med kolikk. Dersom barnet gråter, skal vuggen berolige med musikk og bevegelse. En programmeringsfeil gjorde at det ble tatt opp langt mer enn bare gråt da den ble testet hos en familie fra april til september i år.

Forskerne ville ifølge Under dusken først ikke varsle familien av omdømmehensyn. Men Datatilsynet krevde at NTNU måtte opplyse den berørte familien om at det var gjort lydopptak hjemme hos dem.

Sensitiv persondata

Feilen ble oppdaget da de forskningsansvarlige skulle gjøre en oppgradering av programvaren. Da oppdaget de at vuggen hadde spilt inn og lagret sensitiv persondata. Alle lydklippene skal ha blitt slettet kort tid etter. Det skal bare være to fra forskningsprosjektet som hørte på lydopptaket.

Under dusken skriver at mellom fem og seks masterstudenter har vært involvert i prosjektet, i tillegg til en professor som ledet forskningsprosjektet.

Pålegg om å informere

Avdelingsdirektør Helge Veum ved tilsyns- og sikkerhetsavdelingen i Datatilsynet forteller til Under dusken at det ble gitt et pålegg om å informere familiene like etter at avviksmeldingen var mottatt.

- Ja, vi ga et pålegg om at de skulle informeres. Like etter fikk vi beskjed fra NTNU om at dette var gjort.

Etikk fra bachelornivå

Professor og leder av Program for anvendt etikk ved NTNU, May Thorseth, mener at en systematisk opplæring i etikk rundt teknologiske problemstillinger bør komme allerede på bachelornivå.

- Foreløpig finnes det ikke noen systematiske kurs om hvordan man skal bruke ny teknologi. Vi trenger mer enn kun juridiske retningslinjer. Studenter trenger opplæring og da gjerne gjennom konkrete saker, for å få inn den systematiske, etiske refleksjonen rundt den nye teknologien, sier hun til Under dusken.