Motebutikker brukte 22. juli-minnesmerke til klesreklame

Motebutikker i Trondheim har brukt minnestedet for 22. juli som bakgrunn for reklamebilder for klær. Bildene får folk til å reagere i sosiale medier.

Motebutikken Høyer brukte minnestedet for 22.juli i Trondheim som bakgrunn for klesreklame. Dette er en skjermprint fra blogginnlegget, som nå er fjernet. 

Saken oppdateres.

Motebutikken Høyer i Trondheim la nylig ut en serie motebilder på sin blogg. Motebildene, som reklamerer for eksklusive kjoler, sko og vesker, er tatt på 22. juli-minnestedet i Trondheim.

I det sosiale mediet Jodel går debatten friskt, og mange reagerer på valget av fotosted.

- Respektløst

- Det er fint at stedet ikke bare brukes til sorg. Men jeg synes ikke det er rett å bruke et minnested til bakgrunn til photoshoot for klessalg, skriver en Jodel-bruker.

- Det er respektløst, synes jeg, mener en annen.

Mens noen mener at dette er greit:

- De bruker jo bare plassen fordi det er en fin bakgrunn for bilder, mener en annen.

- Dette viser bare at det er en fin park trønderne setter pris på, er et annet argument.

Minnestedet for 22. juli i Trondheim ble åpnet i høst.

- Ikke meningen å såre noen

Motebutikken Høyer valgte å fjerne blogginnlegget etter at de ble klare over kommentarene på Jodel.

Daglig leder Ingrid Brun ved Høyer Trondheim sier:

- Vi har vært inne på Jodel og sett disse kommentarene. Når man får disse reaksjonene, skal man ta hensyn til dette. Det var absolutt ikke meningen å såre noen. Folks følelser kommer foran alt annet.

LES OGSÅ: - Vi må videre etter rosetoget, mener Per Fugelli 22. juli 2016

Motebutikken tar bildene til sine blogginnlegg selv.

- Vi kommer til å ta dette til etterretning, og vil ikke bruke denne parken til å ta bilder mer. Vi har alltid brukt nærmiljøet rundt oss til å ta bilder, men vi tenkte ikke dithen. Vi legger oss fullstendig flate, og beklager overfor dem som er berørt. Hadde vi kunnet gjøre det annerledes nå, ville vi gjort det, sier Brun.

LES OGSÅ: Høyer solgte vesker for 1,5 millioner kroner på én måned

Julie Indstad Hole, leder i AUF Sør-Trøndelag, kommenterer saken slik:

- Dette er et offentlig sted i Trondheim, og AUF som organisasjon har ikke en formell rolle tilknyttet minnesmerket. Jeg synes folk får gjøre seg opp sin egen mening om det er etisk riktig eller ikke, sier Hole til Adresseavisen.

Her er bildene fra 22.juli-minnestedet i Trondheim.

Carma beklager

Også klesbutikken Carma har brukt minnestedet for 22. juli som bakgrunn for markedsføring av sine moteklær, både i et Facebook-innlegg 3. november og bilder fra Instagram.

- Parken er en vakker plass og, helt ærlig, var det ingen annen tanke bak at vi valgte å ta bilder der, sier daglig leder for Carma, Hilde Wedø.

Hun opplyser om at butikken har vært der én gang i høst og fotografert klærne de selger.

- Vi beklager selvsagt på det sterkeste dersom noen føler seg krenket. Vi forstår at dette er et minnested og at noen vil føle at det er respektløst å ta slike bilder her. Og vi ønsker heller ikke å tråkke noen på tærne, derfor fjerner vi nok disse bildene, sier Hilde Wedø.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Carma fotograferte i parken tidlig i november. - Vi gjorde det fordi vi synes parken er vakker, sier daglig leder, Hilde Wedø. Nå fjerner de også bildene fra sosiale medier.  

Carma fotograferte i parken tidlig i november. - Vi gjorde det fordi vi synes parken er vakker, sier daglig leder, Hilde Wedø. Nå fjerner de også bildene fra sosiale medier.  

På forsiden nå