Det er ikke nevnt i budsjettet, men det er nå klart at det blir parkeringsavgift ved alle kommunale idrettsanlegg fra 2017. Dette betyr at du ikke lenger kan stå gratis ved for eksempel Trondheim Spektrum.

- Dette handler ikke om penger, og det er ikke nevnt i budsjettet engang, sier hun.

- Hva handler det om da?

- Det handler om at vi skal slutte å bygge store parkeringsplasser ved idrettsanleggene våre. Vi vil at de som bor i nærheten av idrettsanlegg skal komme seg dit på andre måter enn bil. Da blir det også bedre plass til lag som kommer utenfra. I dag er det ofte trangt, og med avgift mener vi de lokale i større grad går eller sykler til anlegget, sier ordfører Rita Ottervik.

- Hva da med idrettslagene som tjener penger ved å ha ansvar for parkering på Granåsen for eksempel?

- Jeg er ikke innstilt i utgangspunktet på at de skal miste sine inntekter. Men vi må først og fremst se på de stedene vi ikke tar inn noe som helst, sier hun.

Varaordfører Hilde Opoku sier budsjettet tar vare på miljøet, og at det nå er bestilt et klimabudsjett som viser hvor mye det skal kuttes hvert år i Trondheim kommune for å nå målet om 90 prosent kutt i 2030.

-Mye tas gjennom Miljøpakken og klimahandlingsplanen, og først i 2018 vil det bli mer klima og miljø på budsjettet. I tillegg til parkeringsavgift er vi klare på at alle kommunale biler skal være klimanøytrale og det skal bestilles klimanøytral transport ved bygging av store anlegg, som sykehjem, sier hun.

- Dårlig gjort overfor frivilligheten

- Dette er en hån mot frivilligheten, sier Sebastian Johansen som er leder i Unge Høyre i Trondheim.

- Dette er ikke et miljøspørsmål. De som bor i nærheten av idrettsanlegg, kommer seg stort sett dit til fots eller på sykkel allerede. P-avgiften rammer de som frivillig bidrar til å holde liv i idrettslagene og sørger for at ungene kommer seg på treninger og kamper. Bilene er fulle av spente barn, sier Johansen.

Selv har han vært fotballtrenet på Kolstad, hvor folk som bodde i bydelen gikk og syklet til banen.

- Men når det var kamper på for eksempel Ranheim, ville det vært vanskelig å få transportert 15 unger uten bilskyss som alternativ.

- I den grad fulle parkeringsplasser er et problem, er det når det arrangeres cuper. Da hender det idrettslag krever inn en liten p-avgift. Å ta denne inntektsmuligheten fra idrettslagene er dårlig gjort og usolidarisk, sier Johansen.