Det skriver Bussmagasinet.

Det var under et møte i Samferdselsdepartementet tirsdag at leverandørene fikk servert nyheten om at styret i AtB hadde økt minimumslengden for superbussene i Trondheim til 24 meter og minst 139 passasjerer.

Gikk du glipp av denne: Vil bygge bybane gjennom NTNU

– Det var opprinnelig slik at Superbuss var skissert med mellom 21 – 24 meter. I ettertid har styret i AtB i egen sak om Superbuss vedtatt at Superbuss i Trondheim er minimum 24 meter og har en kapasitet på minst 130 passasjerer, skriver Daniel Kvisten i en mail til Bussmagasinet.

Ikke buss å tilby

Odd Romstad hos Mercedes-Benz Buss hos Bertel O. Steen mener man mister fokuset på hva som er viktigst: Lengde eller kapasitet.

- Hva med fremkommelighet og fleksibilitet. Holder AtB på de nye kravene, så har ikke vi buss å tilby som superbuss i Trondheim, sier han.

Bussmagasinet har sjekket med ulike leverandører.

Kun Van Hool kan levere en buss på 24 meter i Europa, mens de fleste kan levere busser som kan ta et passasjerantall på mer enn 130 passasjerer.

Svenn-Åge Løkken hos Volvo Norge AS mener kapasiteten bør være viktigere enn lengde.

Volvo har i dag en hybridleddbuss på 18 meter som klarer mer enn 130 passasjerer.

Leddbuss

Også hos Solaris, VDL, MAN og Scania har leddbusser på opp til 18.75 meter som klarer mer enn minimumskravet på antall passasjerer, men faller ut av den kommende konkurransen da de ikke har 24 meter lange busser.

Ifølge Bussmagasinet har Mercedes-Benz utviklet en leddbuss med kapasitet på 190 passasjerer, som klarer seg med kun et ledd.

Bussen er på litt over 21 meter og har større kapasitet enn den 24 meter langde dobbelleddbussen som i dag kjører i Bergen.

LES HER: 40 elektriske busser i drift i Trondheim fra 2019

Med sine 21 meter er denne bussen lang, men ikke lang nok.