Flere av de norske storbyene sliter med helsefarlig luft om vinteren. Men Trondheim har kontroll på problemene etter mange år som dårligst i klassen, melder Nrk.no.
Salter for å dempe veistøvet
– Fra 2000 til 2016 så har vi hatt nedgang i antall dager hvor vi har overskredet grenseverdiene for luftkvaliteten på alle fronter. I 2015 var det 0 dager og i fjor var det 3–4 dager med overskridelser. Det er veldig bra med tanke på at kravet er at det ikke skal være mer enn 30 dager i året, sier senioringeniør Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen til kanalen.
Tok tak i problemet
Da det for få år siden ble klart at byen hadde den dårligste luftkvaliteten i landet - på grunn av svevestøv - gjorde kommunen klare grep for å sikre bedre luft:
Det ble lagt ny og mer slitesterk asfalt på hovedveiene i sentrum.
Hastigheten ble redusert og det ble kuttet kraftig i bruken av strøsand.
I tillegg startet man med å vaske de mest trafikerte og utsatte veiene
Så mye må du betale hvis du har piggdekk
Gigantisk støvsuger
– Dette er hovedfartsveien inn til byen og her blir det svevestøv i korridoren mellom husene, forteller Arild Flønes i Trondheim bydrift til NRK.
«Kutt ut saltet strøsand på kritiske punkter»
Fire av ti har dårlig inneklima på jobb
Bilen han kjører beskrives som en stor støvsuger på fire hjul. Den er en av investeringene kommunen har gjort for å bedre luftkvaliteten.
Gir råd til de andre storbyene
Tirsdag ble det innført forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier i Oslo. Det er et av tiltakene for å forhindre helsefarlig luft i byen. Hovedstaden sliter i likhet med Bergen og Stavanger med for mye svevestøv og høye verdier av nitrogenoksid i lufta. Til tross for problemene med luftkvaliteten ser imidlertid ikke interessen for dieselbiler ut til å avta i særlig grad.
Fortsatt stor interesse for dieselbiler
Fra Trondheim kommer nå følgende råd til de andre storbyene: