Flere av de norske storbyene sliter med helsefarlig luft om vinteren. Men Trondheim har kontroll på problemene etter mange år som dårligst i klassen, melder Nrk.no.

– Fra 2000 til 2016 så har vi hatt nedgang i antall dager hvor vi har overskredet grenseverdiene for luftkvaliteten på alle fronter. I 2015 var det 0 dager og i fjor var det 3–4 dager med overskridelser. Det er veldig bra med tanke på at kravet er at det ikke skal være mer enn 30 dager i året, sier senioringeniør Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen til kanalen.

Slik så det ofte ut i Trondheim sentrum når det var tørt. Det største problemet var svevestøv. Foto: Ivar Mølsknes

Tok tak i problemet

Da det for få år siden ble klart at byen hadde den dårligste luftkvaliteten i landet - på grunn av svevestøv - gjorde kommunen klare grep for å sikre bedre luft:

Piggdekkavgiften - som nylig ble gjeninført - skal sørge for at det blir færre biler med piggdekk i byen. Samtidig er dette med på å finansiere andre tiltak.

Det ble lagt ny og mer slitesterk asfalt på hovedveiene i sentrum.

Hastigheten ble redusert og det ble kuttet kraftig i bruken av strøsand.

I tillegg startet man med å vaske de mest trafikerte og utsatte veiene

En av Trondheim bydrifts kostebiler på jobb. Foto: Jens Petter Søraa

Gigantisk støvsuger

– Dette er hovedfartsveien inn til byen og her blir det svevestøv i korridoren mellom husene, forteller Arild Flønes i Trondheim bydrift til NRK.

Bilen han kjører beskrives som en stor støvsuger på fire hjul. Den er en av investeringene kommunen har gjort for å bedre luftkvaliteten.

– Den spyler asfalten med vann i høyt trykk. Trykket er så stort at skitten i asfalten løftes opp av bakken, til og med fra porene i asfalten, og så suges alt opp i bilen etterpå. Bak oss kommer det enda en bil som suger opp det resterende vannet. Når vi er ferdige er det veldig, veldig rent, sier Flønes til Nrk.no.

Gir råd til de andre storbyene

Tirsdag ble det innført forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier i Oslo. Det er et av tiltakene for å forhindre helsefarlig luft i byen. Hovedstaden sliter i likhet med Bergen og Stavanger med for mye svevestøv og høye verdier av nitrogenoksid i lufta. Til tross for problemene med luftkvaliteten ser imidlertid ikke interessen for dieselbiler ut til å avta i særlig grad.

Fra Trondheim kommer nå følgende råd til de andre storbyene:

– Først må de finne ut hva som er problemet. Er det piggdekk, asfalt som slites, eksos eller vedovner. Når man har funnet problemet så må man ta tak i det helhetlig. Man kan ikke løse det ved å bare tenke på én ting, sier Snilsberg i Statens vegvesen, til NRK.no.