«Støvsuger» gatene for bedre luft

Trondheim ser ut til å vinne kampen mot dårlig luftkvalitet i sentrum.

Mens folk sover spyler og støvsuger blant annet folk fra Trondheim bydrift gatene for å begrense svevestøv.Her et bilde fra da Adresseavisen var med Viktor Dolmseth på jobb i fjor.  Foto: Håvard Jensen

Saken oppdateres.

Flere av de norske storbyene sliter med helsefarlig luft om vinteren. Men Trondheim har kontroll på problemene etter mange år som dårligst i klassen, melder Nrk.no.

LES OGSÅ: Salter for å dempe veistøvet

– Fra 2000 til 2016 så har vi hatt nedgang i antall dager hvor vi har overskredet grenseverdiene for luftkvaliteten på alle fronter. I 2015 var det 0 dager og i fjor var det 3–4 dager med overskridelser. Det er veldig bra med tanke på at kravet er at det ikke skal være mer enn 30 dager i året, sier senioringeniør Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen til kanalen.


Slik så det ofte ut i Trondheim sentrum når det var tørt. Det største problemet var svevestøv.  Foto: Ivar Mølsknes

 

Tok tak i problemet

Da det for få år siden ble klart at byen hadde den dårligste luftkvaliteten i landet - på grunn av svevestøv - gjorde kommunen klare grep for å sikre bedre luft:

Piggdekkavgiften - som nylig ble gjeninført - skal sørge for at det blir færre biler med piggdekk i byen. Samtidig er dette med på å finansiere andre tiltak.

Det ble lagt ny og mer slitesterk asfalt på hovedveiene i sentrum.

Hastigheten ble redusert og det ble kuttet kraftig i bruken av strøsand.

I tillegg startet man med å vaske de mest trafikerte og utsatte veiene

LES OGSÅ: Så mye må du betale hvis du har piggdekk


En av Trondheim bydrifts kostebiler på jobb.  Foto: Jens Petter Søraa

Gigantisk støvsuger

– Dette er hovedfartsveien inn til byen og her blir det svevestøv i korridoren mellom husene, forteller Arild Flønes i Trondheim bydrift til NRK.

LES OGSÅ: «Kutt ut saltet strøsand på kritiske punkter»

LES OGSÅ: Fire av ti har dårlig inneklima på jobb

Bilen han kjører beskrives som en stor støvsuger på fire hjul. Den er en av investeringene kommunen har gjort for å bedre luftkvaliteten.

– Den spyler asfalten med vann i høyt trykk. Trykket er så stort at skitten i asfalten løftes opp av bakken, til og med fra porene i asfalten, og så suges alt opp i bilen etterpå. Bak oss kommer det enda en bil som suger opp det resterende vannet. Når vi er ferdige er det veldig, veldig rent, sier Flønes til Nrk.no.

Trondheims Disa-clean som vasker byens bort svevestøv

Gir råd til de andre storbyene

Tirsdag ble det innført forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier i Oslo. Det er et av tiltakene for å forhindre helsefarlig luft i byen. Hovedstaden sliter i likhet med Bergen og Stavanger med for mye svevestøv og høye verdier av nitrogenoksid i lufta. Til tross for problemene med luftkvaliteten ser imidlertid ikke interessen for dieselbiler ut til å avta i særlig grad.

LES OGSÅ: Fortsatt stor interesse for dieselbiler

Fra Trondheim kommer nå følgende råd til de andre storbyene:

– Først må de finne ut hva som er problemet. Er det piggdekk, asfalt som slites, eksos eller vedovner. Når man har funnet problemet så må man ta tak i det helhetlig. Man kan ikke løse det ved å bare tenke på én ting, sier Snilsberg i Statens vegvesen, til NRK.no.

En av Trondheim bydrifts kostebiler på jobb. 
        
            (Foto: Jens Petter Søraa)

En av Trondheim bydrifts kostebiler på jobb.  Foto: Jens Petter Søraa

Slik så det ofte ut i Trondheim sentrum når det var tørt. Det største problemet var svevestøv. 
        
            (Foto: Ivar Mølsknes)

Slik så det ofte ut i Trondheim sentrum når det var tørt. Det største problemet var svevestøv.  Foto: Ivar Mølsknes

På forsiden nå