Saken oppdateres.
Flere av de norske storbyene sliter med helsefarlig luft om vinteren. Men Trondheim har kontroll på problemene etter mange år som dårligst i klassen, melder Nrk.no.
LES OGSÅ: Salter for å dempe veistøvet
– Fra 2000 til 2016 så har vi hatt nedgang i antall dager hvor vi har overskredet grenseverdiene for luftkvaliteten på alle fronter. I 2015 var det 0 dager og i fjor var det 3–4 dager med overskridelser. Det er veldig bra med tanke på at kravet er at det ikke skal være mer enn 30 dager i året, sier senioringeniør Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen til kanalen.
Slik så det ofte ut i Trondheim sentrum når det var tørt. Det største problemet var svevestøv. Foto: Ivar Mølsknes
Tok tak i problemet
Da det for få år siden ble klart at byen hadde den dårligste luftkvaliteten i landet - på grunn av svevestøv - gjorde kommunen klare grep for å sikre bedre luft:
Det ble lagt ny og mer slitesterk asfalt på hovedveiene i sentrum.
Hastigheten ble redusert og det ble kuttet kraftig i bruken av strøsand.
I tillegg startet man med å vaske de mest trafikerte og utsatte veiene
LES OGSÅ: Så mye må du betale hvis du har piggdekk
En av Trondheim bydrifts kostebiler på jobb. Foto: Jens Petter Søraa
Gigantisk støvsuger
– Dette er hovedfartsveien inn til byen og her blir det svevestøv i korridoren mellom husene, forteller Arild Flønes i Trondheim bydrift til NRK.
LES OGSÅ: «Kutt ut saltet strøsand på kritiske punkter»
LES OGSÅ: Fire av ti har dårlig inneklima på jobb
Bilen han kjører beskrives som en stor støvsuger på fire hjul. Den er en av investeringene kommunen har gjort for å bedre luftkvaliteten.
Gir råd til de andre storbyene
Tirsdag ble det innført forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier i Oslo. Det er et av tiltakene for å forhindre helsefarlig luft i byen. Hovedstaden sliter i likhet med Bergen og Stavanger med for mye svevestøv og høye verdier av nitrogenoksid i lufta. Til tross for problemene med luftkvaliteten ser imidlertid ikke interessen for dieselbiler ut til å avta i særlig grad.
LES OGSÅ: Fortsatt stor interesse for dieselbiler
Fra Trondheim kommer nå følgende råd til de andre storbyene: