Søknadsfristen for etter- og videreutdanning for lærere går ut 1. mars.

Deretter er det opp til skoleeierne i kommunene å godkjenne søknader innen 15. mars.

- Trondheim må øke takten på videreutdanning. Det er altfor mange lærere som har fått avslag i Trondheim. Dette ser vi også i svært mange andre kommuner, sier Geir Røsvoll, leder av Utdanningsforbundet i Trondheim.

Innen 2025 skal alle lærere som underviser i matematikk, norsk og engelsk på barneskolen ha minimum et halvt års fordypning, mens lærere på ungdomsskolen må ha ett års fordypning i fagene.

Håper å doble tallet

Det er kommunene som må sørge for at deres lærere er kompetente. I fjor sendte Trondheim kommune 101 lærere på skolebenken. Nær tre ganger så mange søkte om videreutdanning fra høsten av.

Av 5000 studieplasser til videreutdanning i 2017, er Trondheim kommunes andel på omtrent 150 studieplasser, opplyser fagenheten for oppvekst og utdanning i kommunen.

- Trondheim kommune har som intensjon å søke inn 200 studenter i håp om at kapasiteten til videreutdanning er større enn annonsert. Det er lærere som rektorene mener trenger videreutdanning for å oppfylle personalplanen, som vil bli prioritert, sier kommunaldirektør Camilla Trud Nereid.

Feil å sende regningen til lærerne

Røsvoll i Utdanningsforbundet mener at staten fullt ut må finansiere videreutdanning for lærere som blir omfattet av de nye kompetansekravene.

- Videreutdanningsreformen «Kompetanse for kvalitet» har endret karakter fra frivillighet til frivillig tvang. De som har vedtatt disse kravene, har også et ansvar for å finansiere gjennomføringen og ikke sende regninga til den enkelte lærer, sier han.

Lærerne har tilbud om å enten velge en stipendordning hvor de fortsetter i 100 prosent jobb og mottar 100 000 i støtte, eller de kan velge en vikarordning. Tar du 30 studiepoeng skal du frigjøres 37,5 prosent av full stilling. 30 studiepoeng over ett arbeidsår tilsvarer en arbeidsbelastning på 50 prosent, ifølge Utdanningsdirektoratets hjemmesider.

- I tillegg får kommunene kostnader med denne gjennomføringen, og det vil være stor forskjell fra kommune til kommune hvordan de vil prioritere, sier Røsvoll.

Var dårligst i fjor

- I fjor var Trondheim dårligst av storbyene, i år bør vi bli best, sier Stine Hostad (H) i oppvekstkomiteen. Hun stiller spørsmål til ordføreren i neste bystyremøte om hvor mange søknader om videreutdanning som er mottatt og hvor mange som godkjennes.

- Problemet er ikke at lærerne ikke har søkt, men at kommunene i fjor sa nei til over en tredjedel. Jeg forventer at ordføreren følger opp slik at Trondheim kommune kan godkjenne så mange søknader som mulig innenfor de fagene vi trenger å prioritere.

Kommunaldirektør Nereid opplyser at andelen lærere som jobber med fagene norsk, engelsk og matematikk og som ikke fyller framtidens kompetansekrav utgjør ca. 900 studieplasser på 30 studiepoeng.

- Det krever at vel 110 lærere hvert år får studieplass i de neste 8 årene for å oppfylle kravene til kompetanse fra 2025. Det er da ikke tatt hensyn til alder og eventuell annen disponering av lærergruppen med mer bruk av faglærere på barnetrinnet, sier Nereid.

Trenger mer enn kjernefagene

Utdanningsforbundet er opptatte av at ikke bare satsingsfagene, som er lette å måle, skal styrkes i skolen.

- Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste dersom vi kun fokuserer på kjernefagene i en allerede teoritung skole. I det brede samfunnsoppdraget er humanistiske og de praktisk-estetiske fagene også viktige å ivareta, sier Geir Røsvoll.

- Vi ønsker å oppfordre lærere til å søke seg inn på masterutdanninger i lys av at all lærerutdanning blir femårig fra høsten 2017. I tillegg til fagene norsk, matematikk og engelsk vet vi at det også er behov for å styrke den formelle kompetansen i naturfag i barneskolen. Og selvsagt er de praktisk-estetiske fagene viktige å styrke, sier Camilla Trud Nereid.

Camilla Trud Nereid, kommunaldirektør for oppvekst og utdamnning i Trondheim kommune. Foto: Terje Visnes, adressa
Stine Hostad, fraksjonsleder for Høyre i oppvekstkomiteen i Trondheim. Foto: Vegard Eggen