Det kan bli trafikale utfordringer når verdenscupsirkuset i hopp og kombinert kommer til Granåsen denne uka.

- Onsdag er det verdenscuprenn i kombinert på dagen og kvalifiseringsrenn i hopp på ettermiddagen. Men det er torsdag vi tror det kan bli utfordringer i trafikken her oppe, sier leder i organisasjonskomiteen, Erik Andresen.

Erik Andresen i organisasjonskomiteen for verdenscuprennene i Granåsen ber tilskuerne om å samkjøre, eller bruke kollektivtransport. Foto: Einar Kristengård

Håper på 20 000 tilskuere

Onsdag forventes det 5–6000 tilskuere, noe som erfaringsmessig går problemfritt. Torsdag arrangeres det verdenscuprenn i hopp, et renn som inngår i Raw Air-turneringen. Den dagen har arrangøren et mål om 20 000 publikummere.

- Det er en hverdag og midt i rushtida. Da blir det naturlig nok trafikkutfordringer. Vi har doblet politikapasiteten for å få hjelp med trafikkdirigeringen. AtB har også doblet busskapasiteten i tidsrommet før og etter rennet, forteller Andresen.

LES MER OM RAW AIR: Slik blir den norske hoppuka

Lyskryss kan skape kø

Det er spesielt det nye lyskrysset mellom Kongsvegen og Smistadgrenda som kan skape køer.

- Vi skal prøve å få trafikken til å rulle jevnt forbi krysset. Det betyr at de som kommer fra Heimdal-sida ikke får svinge til venstre opp Smistadgrenda i de verste periodene. Politiet vil hjelpe oss med dirigeringen her, sier Jon Herje, trafikkansvarlig i Securitas.

Bussholdeplassene ved inngangen til Granåsen blir ikke betjent mellom 15 og 20 torsdag. Nærmeste holdeplasser blir Leirbrua gård og Kolsåsdalen.

Det blir manuell dirigering i lyskrysset Kongsvegen/Smistadgrenda mellom 15 og 20 torsdag ettermiddag. Foto: Einar Kristengård

Samkjør eller ta buss

Arrangøren anbefaler publikum om å samkjøre eller reise kollektivt. Det er mellom 600 og 800 parkeringsplasser tilgjengelig.

- De som må kjøre bil anbefales å komme tidlig. De som ikke skal på hopprenn håper vi kjører andre veier torsdag ettermiddag, sier Erik Andresen.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.