Dårlige veier i Midt-Norge:

Tyholtveien i Trondheim er en av veiene folk melder inn som kandidat til Midt-Norges dårligste veier.

Et omlag 15 centimeter dypt asfalthull i krysset mellom Strindveien og Tyholtveien.

Saken oppdateres.

På småveiene inn mot Tyholtveien begynner bilen til fotografen å riste. Det gjelder å kjøre forsiktig for å unngå for store hopp når bilen skal forsere humper, sprekker og hull i veien.

I krysset mellom Tyholtveien og Persaunveien er det flere sprekker og små og større hull. Her er en midtdeler fjernet i sin tid, og asfalten har sprukket og smuldret opp rundt «lappen» av asfalt som er lagt i midten. På de smale fortauene er asfalten svært oppsprukket. Her kommer Liv Hembre (80) gående sammen med dachsen Zorro.

Pensjonisten Liv Hembre (80) er alltid forsiktig når hun går tur i området, fordi fortauene er ujevne og med sprekker. Med seg har hun dachsen Zorro.

- Jeg går jo mye tur her, og når jeg går, må jeg være konsentrert, så jeg ikke snubler. Asfalten er sprukket i stykker, og fortauet er smalt og skråner ned mot gata, beskriver Hembre til Adresseavisen.

LES OGSÅ: 35 ansatte i Trondheim bydrift kjemper mot etterslepet på veiene

- Et samtaleemne

- Jeg må jo si at det er slik i store deler av området. Det er et samtaleemne i nabolaget. Tidligere i dag møtte jeg en eldre dame med stokk, og det første hun nevnte var fortauet, sier pensjonisten.

Av og til kjører hun også bil.

- Som bilist er dette et kryss man må være veldig oppmerksom på, sier hun.

Beboer Athavan Mahendran forteller at han tidligere har punktert bilen sin i hullet i veien.

- De prøver å fikse det, men det blir aldri hundre prosent.

Flere hundre personer har meldt inn om dårlige veier på kartet der Adresseavisen ber folk om hjelp til å finne Midt-Norges dårligste veier. Alt fra kommunale småveier til trafikkerte fylkesveier og hovedferdselsårer får kritikk fra bilistene.

Blant veiene som går igjen i rapportene for Trondheim er Østre Rosten og Tyholtveien, samt andre veier i Tyholtområdet.

I går skrev Adresseavisen om at flere bileiere har fått dekk ødelagt på Østre Rosten. Der foregikk det asfaltarbeid mandag.

- Veldig dårlig asfalt

Lenger nedover Tyholtveien i retning Strindveien er det flere sprekker og hull. I krysset mot Asbjørnsens gate er det flere små og større hull og langsgående sprekker – den lengste er ca. 15 meter.

I krysset mellom Tyholtveien og Strindveien finner vi et stort asfalthull nederst i bakken. På det dypeste er hullet om lag 15 centimeter. Det er også flere mindre hull og asfaltsprekker rundt. Flere syklister kommer nedover bakken og må svinge rundt hullene i veien. En bil på vei oppover kjører i sneglefart. Også nederst i krysset Tyholtveien - Strindveien - Henrik Mathiesens er det løs grus og veibane er delvis i oppløsning og stedvis reparert, slik at veien blir veldig ujevn. Denne strekningen er svært trafikkert.

I krysset Tyholtveien/Strindveien er det flere sprekker og et dypt hull i veien.

Petter Aas, som kjører i Strindveien hver dag, er en av dem som har tipset om forholdene.

- Det er veldig dårlig asfalt, mange hull og det er lenge siden det er gjort noe her, sier Aas.

- Jeg tipper at det er farlig for syklister. Og ettersom det både er oppoverbakke og sving i krysset kan det skape farlige situasjoner, mener han.