– Jeg ser at elever som kanskje ikke er så interessert i skolen til vanlig kommer og blir igjen til seint på kveld for å forberede forestillingen. Det gir en mestringsfølelse og en følelse av at de er viktige, sier lærer Trude H. Vigeland Jørgensen.

Sammen med kollega Ingunn Sollie er hun instruktør for elevforestillingen «Mellom Bakkland og Berg» på Rosenborg skole, hvor 170 elever er i sving. Forestillingen er blitt en tradisjon, og et årlig høydepunkt, for elevene i 9. trinn ved skolen. Istedenfor et ukentlig drypp med Utdanningsfag går de intensivt til verks. I drøye to uker løses timeplanene opp og elevene kan prøve seg i flere av programfagene i videregående skole. Noen har bygd scene og kulisser, andre har lagd kafé, noen har designet og sydd kostymer, mens andre har forberedt seg til å spille i band eller stå i front på scenen.

– Det er veldig artig, det er et brudd i den vanlige skolehverdagen. Det gjør det ekstra spesielt å få være med på dette. Vi får være mer på sammen på tvers av trinnet, sier Carmina Engevold Dromnes (15). Hun spiller en streng lærer som holder norskkurs for innvandrere. Publikum får se når en av elevene gjennomfører eksamensoppgaven med å fremføre sin tolkning av et norsk folkeeventyr. «Askeladden» har blitt «Askesokken», «Haren» er «Hora» og «den minste bukkene bruse» er blitt den «minste bukkene beruset».

Eventyrstund: Fra prøvene på «Reveenka» som er et av innslagene Rosenborg skoles forestilling «Mellom Bakkland og Berg» denne uka. Elevene har bygd kulisser, sydd kostymer og skrevet innslagene selv.

Bredt mangfold

Rosenborg skole er en av Trondheims største ungdomsskoler, og har en svært sammensatt elevgruppe.

– Her er det ungdommer fra Øvre Singsaker, Strindheim, Svartlamon og alle land i Afrika, Asia og Sør-Amerika. Vi plasserer hele verden inni et bygg. Det er klart det blir kaotisk, men vi greier å leve side om side, sier Jørgensen.

Og mangfoldet dreier seg ikke bare om kultur, hudfarge eller religion. Det er også mangfold i økonomi, seksuell legning og familiesituasjoner, forklarer læreren.

– Å være annerledes er det normale her, sier hun.

Lærer Trude Jørgensen med kapellmester, gitarist og sanger Arin Myklebost Gran (14).

– Lærer mye

De tre elevene vi treffer på bakrommet før første forestilling er enige. Mangfoldet er en berikelse, mener de. Alle blir akseptert for den de er. Det er også greit å snakke om forskjellene som naturlig nok er i en slik elevmasse. Dette var noe også kommunaldirektøren for oppvekst og utdanning trakk frem da resultatene fra trondheimsskolenes store elevundersøkelse ble presentert nylig. Elevene ved Rosenborg var best i klassen på skolemiljø.

– Dette er en stor skole, med elever fra ulike sosiale lag, og det er en mangfoldig skole. Jeg har snakket med rektor og lærere ved skolen og de påpeker at det er nettopp dette mangfoldet som er forklaringen på fravær av mobbing på skolen, sa Camilla Trud Nereid til Adresseavisen.

– Det er interessant å høre om andres bakgrunn, og de har andre ting å bidra med, sier Carmina.

– Vi lærer veldig mye av det, sier Vilde Breivik Hoseth (14).

– Det er artig å høre om andres boforhold og levemåter, mener Mathias Goldmann (15).

Ikke redd for at det norske går tapt

Som mottaksskole og med elever fra alle verdenshjørner er integrering og kulturutveksling en naturlig del av hverdagen til Rosenborg-elevene.

– Det er viktig å akseptere andre, uansett hvor de kommer fra. Vi er alle like mye verdt selv om vi kommer fra forskjellige steder, sier Carmina.

– Vi bør være åpne for nye kulturer. De som kommer hit skal ikke bli tvunget til å glemme sin egen kultur og religion. Jeg er ikke redd for at det norske går tapt. Det vil alltid være der, sier Vilde.

– Samfunnet er i stadig endring og det er ikke noe feil med det. Sånn har det alltid vært, sier Mathias.

Så er det tid for siste finpuss før premiereforestillingen onsdag kveld. Forestillingen spilles også torsdag kveld, i tillegg til to forestillinger for skolenes elever på de andre trinnene og 7.-klassingene som skal begynne på Rosenborg neste år.