Ønsker egen arena for terrengsyklister

Trondhjems Velocipedklub ønsker ei løype i Bymarka der de raskeste terrengsyklistene, som også driver konkurranse, kan utfolde seg uten å komme i konflikt med andre brukere av marka

Trondhjem Velocipedklub (TVK) ønsker en egen arena for terrengsykkel. Der kan de de mest iherdige terrengsyklistene, som også driver konkurranse, utfolde seg uten å irritere andre brukere av marka. 

Saken oppdateres.

Trondhjem Velocipedklub (TVK) ønsker en egen treningsarena for terrengsykling. Klubben har jobbet med saken i et par år og planene er allerede er presentert for Idrettsrådet og Trondheim kommune.

- Vi har lenge hatt et behov for å få til en egen arena for trening for de terrengsyklistene som driver konkurranse. Da er det snakk om en teknisk løype, ei sløyfe på kanskje tre-fire kilometer som går på kryss og tvers i skogen. I likhet med skiløypene på en langrennsarena, blir det da ei løype som alle kan bruke. Da har vi et sted hvor folk vet at her drives det terrengsykling som kan medføre høy hastighet. Samtidig vil denne sløyfa ha et B-spor som går utenfor de store hoppene og hindringene som gjør at barn, nybegynnere eller andre kan prøve terrengsykling, sier Ola Resell som har ansvaret for barneidrett i TVK.

Les også: Det er lov å bruke hodet, selv om man har hjelm på det

Økt rekruttering

Sykkelklubben opplever økt rekruttering. Resell er trener i klubben og har selv barn som driver med terrengsykling. Han har dermed vært ute og reist og sett anlegg både innenlands og utenlands.

TVK opplever økt rekruttering. Ola Resell er trener i klubben. 

 

- Et godt eksempel er Konnerud hvor det ligger ei treningsløype for terrengsyklingl i tilknytning til langrennsstadion og rulleskiløypa. Man kunne tenkt seg noe lignende i Granåsen her i Trondheim og det kunne vært en del av utbyggingen der. Det er også viktig å få frem at kostnadene med ei slik løype vil komme på en brøkdel av ei skiløype. Vi trenger en smal sti, noen hopp og diverse andre elementer, sier Resell

Les også: Blir skremt av syklister i Bymarka

Lavterskel-løype i Bymarka

Han sier at dette ikke er noe tilsvar på debatten som går på krangel mellom fotfolk og syklister i marka. Samtidig kan en egen arena for terrengsyklistene kanalisere den hardeste treningen til et område hvor folk da er oppmerksom på at dette foregår.

Les også: Krasj i forventninger utløser sinne

- Det blir jo som langrennsløperne der de bruker skistadion, men også resten av marka der andre folk ferdes. Vårt mål er å få til ei lavterskel-løype i Bymarka som også er utfordrende nok for de beste og mest erfarne terrengsyklistene. Området vil ikke bli sperret for andre brukere, men defineres som ei treningsløype, sier Resell.

Les også: Sykling på typiske turstier i marka bør forbys

Han bruker mye tid på å snakke med ungene som trener terrengsyking:

- Budskapet er at i marka er vi de harde trafikantene. Vi unngår de mest trafikerte områdene i helgene og når det ellers er mye folk i marka, sier Resell.

Stivettreglene til NOTS

Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS) er en politisk uavhengig organisasjon som ble startet i 2004. NOTS ble startet av en gruppe terrengsyklister som ser behovet for en nasjonal organisasjon som ivaretar alle terrengsyklisters interesser, skriver NOTS på sitt nettsted nots.no. De har utviklet egne stivettregler for barmark og på snø.

  • PÅ BARMARK:
  • Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
  • Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
  • Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
  • Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
  • Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
  • Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
  • Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
  • Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
  • Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
  • Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.
  • PÅ SNØ:
  • Vær hensynsfull og hyggelig i møte med skiløpere og gående.
  • Du har alltid vikeplikt i møte med skiløpere, de har lengre bremselengde, mindre kontroll og tar mer plass i bredden i opp- og nedoverbakke.
  • Ligg til høyre mellom skisporene, eventuelt helt til høyre hvis mulig.
  • Brems ned til kontrollert fart når det kommer skiløper i mot, og passer skiløpere i samme retning som deg med varsomhet på venstre side.
  • Vær spesielt observant i nedoverbakker, det tar lengre tid å bremse på snø enn på sti/grus/asfalt.
  • Unngå å krysse skisporet mer enn nødvendig.
  • Unngå de mest populære utfartsstedene i kjernetiden på lørdager og søndager og ellers når trafikken er stor i skiløypene.
  • Unngå å sykle i skiløyper når det er gjennomslagsføre og du setter dype spor, eller når løypene er myke og trenger tid til å sette seg etter at preppemaskinen har kjørt spor.
  • Kilde: nots.no
På forsiden nå