Dårlig båtpinse for veteranfartøyene i Kanalen

Tekniske problemer med Svingbrua på Skansen har hindret båttrafikken ut og inn av Kanalen denne pinsen.

Veteranbåtene ved Fosenkaia har blitt liggende ved kai i pinsen fordi Svingbrua ikke har latt seg åpne.  Foto: Arkivfoto: Aagot Opheim

Saken oppdateres.

Trondheim Havn skriver på sin nettside at det ikke blir bruåpning mandag kveld heller. Natt til søndag ble det meldt om tekniske problemer for gangbrua som blir åpnet ved å svinge til siden. Det har ført til at det verken søndag eller mandag i pinsen var mulig å komme seg inn og ut av Kanalen i Trondheim med større båter og båter med høy mast.

- Dette føyer seg desverre inn i de mange tekniske problemene med brua, sier høvedsmann Egil Eide i Kystlaget. De holder til ved Fosenkaia med mange gamle og verneverdige båter. Eide forteller at Kystlaget og andre båteiere stadig blir hindret i å komme seg ut på sjøen.

Høvedsmann i Kystlaget: Egil Eide mener Svingbrua på Skansen har vært lite heldig siden den stadig har tekniske problemer som hindrer båttrafikken.  Foto: Aagot Opheim

 

Liggende og vente på åpning

- I august skulle vi ha en fellestur med våre båter fra Fosenkaia. Da ble vi liggende i en og en halv time for å vente på at Svingbrua skulle åpne seg.

Denne pinsen har kanalbåtene kommet seg verken ut eller inn etter lørdag. Mandag 2. pinsedag skriver Trondheim Havn at det jobbes med saken og at brua tidligst kan være operativ i løpet av tirsdag.

For Kystlaget og andre båteiere langs Kanalen fører problemene med å åpne brua at båtene blir liggende ved kaien. Gangbrua ved siden av den gamle jernbanebrua på Skansen åpnet i oktober 2014.

LES OGSÅ: - Taper penger på at Svingbrua ikke virker

- Brua har ikke vært heldig

- Vi syns dette er beklagelig, sier høvedsmann Eide. Han sier dette gjør det vanskelig for Kystlagets folk å planlegge fordi de ikke vet om den kan åpnes.

- Denne brua har ikke vært heldig. Med jevne mellomrom blir brua rammet av tekniske problemer, mens den 100 år gamle jernbanebrua derimot fungerer prikkfritt.

Egil Eide sier det bare er et teoretisk alternativ å dra ut med båt den andre veien gjennom utløpet av elva.

I april 2016 skrev Adresseavisen at Svingbrua ikke lot seg lukke

Argument mot flere bruer

- Men der må vi varsle et døgn i forveien for å få åpnet alle bruene i den retningen, sier han og viser til Jernbanebrua, Brattørbrua, Verftsbrua, Nidelven bru og Pirbrua. Jernbanebrua og gangbrua på Skansen derimot, skal kunne åpnes på faste tidsrom hele dagen.

Egil Eide sier problemene med Svingbrua gjør at Kystlaget er tydelig på at de ikke ønsker enda en bru slik det har vært snakk om mellom Ravnkloa og Fosenkaia.

- Vi har nok problemer med de to bruene på Skansen med hver sin operatør, Statens Vegvesen og Jernbaneverket, om vi ikke skal få en tredje bru, sier Egil Eide.

Kjenner du bruene over Nidelva? Tar quizen her.

På forsiden nå