– Det er idyllisk og trivelig å bli rodd over kanalen i sakte fart, sier Egil Eide i Kystlaget Trondhjem, i en pressemelding.

– Mange turister og trondhjemmere tar turen med Fløtmannsbåten over til Fosenkaia, og dette er en enkel og flott måte å oppleve havna og båtlivet – midt i hjertet av byen, fortsetter han.

120 år tilbake

I sommer er det 20 år siden Fløtmannsbåten ble bygd og sjøsatt i forbindelse med byjubileet i 1997. Båten «Fløtmann I» er bygd på Fosenkaia av Vegard Rye Carlsen og var en gave til byens befolkning fra E.A. Smith.

Historien til fløtmann strekker seg over 120 år tilbake, og har sitt opphav i oppføringen av Brattøra og anlegget rundt jernbanen i begynnelsen av 1880-årene. Spesielt etter at St. Olavs bru ble revet i 1920, var båtforbindelsen en stor besparelse for folk som arbeidet på Brattøra, eller reisende som skulle til Trondheims vestlige områder.

Da sporveien kom var det bare Singsakertrikken som gikk til jernbanen, og det skjedde ikke før i 1927. I helgene ble båten mye benyttet av folk som la spaserturen over Brattøra, og Fløtmannstrafikken besto frem til 1965. Turen har i prinsippet alltid kostet like mye som å ta trikken, og flere av byens borgere husker fortsatt at det kostet en 10-øring å bli rodd over kanalen.

Markeres lørdag

I anledning byjubileet i 1997 gjenopptok Kystlaget Trondhjem denne gamle tradisjonen, og fikk bygd båten på Fosenkaia. Fortsatt frakter den passasjerer mellom Fosenkaia og Ravnkloa i sommermånedene. Jubileet markeres under Kystens dag lørdag 10. juni kl. 1230 på Fosenkaia. Både båtbygger og fløtmannen fra 1997 vil delta.

Kystlaget Trondhjem har 430 medlemmer og er tilsluttet Forbundet Kysten, som har over 10.000 medlemmer fordelt på 125 kystlag.