- Folk tar seg veldig god tid, sier Trond Nilssen, daglig leder på dekkhotellet Trønderdekk.

De siste tre ukene har han og hans ansatte ringt rundt til kunder for å minne dem om at de ikke har skiftet til sommerdekk ennå. Vanligvis ville de bare ha ringt de siste etternølerne, men i år har etterslepet vært uvanlig stort.

Nilssen sier at det er hovedsakelig to årsaker til at man ikke bør ta seg alt for god tid før man legger om til sommerdekk:

- Det er dårlig dekkøkonomi, og det er trafikkfarlig, slår han fast.

Tåler varmen dårlig

Nilssen forteller at piggfri dekk ikke er ment til å kjøre på i varmere temperaturer.

- Bremselengden er vesentlig lengre på piggfri dekk enn på sommerdekk, fordi dekkene er så myke. Det kan skape mange farlige situasjoner i trafikken.

I tillegg er de piggfri dekkene dårligere til å ta unna vann på grunn av manglende mønsterdybde. Nilssen tror ikke folk flest tenker over disse tingene når de er sent ute med å legge om.

Slites raskere

- Piggfri dekk slites omtrent fire ganger fortere enn sommerdekk, forteller Nilssen.

Han sier at dette spesielt gjelder de mykeste dekkene, som også anses for å være best for kjøring på snø og is.

- Det er ikke eksakt matematikk, men kjører du 5000 km i ti varmegrader, så kan det tilsvare 20 000 km i 20 varmegrader.

Da sier det seg selv at det er lite lønnsomt å kjøre på piggfri dekk utenfor vintersesongen, mener Nilssen.

Etternølere hvert år

Trønderdekk er av de med størst kapasitet i området, og rommer opptil 4500 dekksett. Butikksjef på Trønderdekk, Vedat Kara, forteller at de har byttet om på godt over 530 biler i juni måned. Fortsatt gjenstår en del.

- Vi har alltid et etterslep, men i år er det ekstra mye. Jeg regner med det handler om sen påske, og at vi ikke akkurat har hatt godt sommervær i Trondheim så langt, sier Kara.

Kenneth Hatlem, verkstedleder på Tevo Dekk, har forståelse for at det kan være vanskelig for folk å få tid til å skifte dekk i hverdagen, men mener samtidig at enkelte kan være litt sløve.

- Jeg ser at det er folk som kjører rundt på piggdekk i slutten av juni.

Hos Tevo Dekk, som kan ta opp til 480 kunder, er det omlag 30 dekksett igjen på dette tidspunktet. Hatlem sier det er normale tall, og at de alltid opplever at det er grei pågang fra starten av mai og ut juni måned.

Ser behov for påminnelser

Også hos Vianors dekkhoteller i Trøndelag ser tallene normale ut, selv om de registrerer at årets sesong er noe senere.

- Vi har omlag 2500 dekksett på begge dekkhotellene, og de aller fleste dekkskiftene er unnagjort, sier utviklingssjef Kasper Bergmann i Vianor.

Han forteller at de begynte å sende ut påminnelser til kundene om at dekkene må skiftes i mai, og at de ser at det er behov for dette.

- Erfarngen fra våre dekkhotell i andre deler av landet, hvor man ikke følger opp kundene på denne måten, er at de ligger bak dekkhotellene i Trøndelag.

Nilssen møter ofte folk som er misfornøyd med dekkenes levetid. - Hvis du bytter dekk til sankthans når du burde ha byttet til påskeaften, så nyttet det kanskje ikke å klage, smiler han. Foto: Peter Breivik
Butikksjef Vedat Kara forteller at de har stor pågang i disse dager, og tror været har mye skyld i at trønderne er sent ute med dekkskifte. Foto: Peter Breivik