Paret skulle søke separasjon på nett - dette var svaret de fikk fra BankID

- Helt utrolig om de har fått disse kombinasjonene tilbake, svarer produktutviklingssjefen i BankID Norge.

- Jeg klarer å se humoren i det, forteller mannen om svaret han fikk gjennom BankID sine tjenester.  Foto: Privat

Saken oppdateres.

Det gikk ikke helt for seg som ventet da et ektepar, bosatt i Trondheim, denne uken bestemte seg for å skille lag etter 15 års ekteskap. Det man tidligere skriftlig måtte ta gjennom Fylkesmannen, kan man med dagens teknologi gjøre med noen få trykk på mobiltelefonen.

- Litt tragikomisk

Det var dette mannen og kvinnen, som i denne saken ønsker å være anonym, bestemte seg for å gjøre. For i dag trenger man ikke å skrive under med penn på papir, det kan gjøres gjennom tjenestene tilbudt av BankID.

- Vi brukte begge BankID på mobil for å signere på søknaden om separasjon, og vi gjorde det hver for oss, på forskjellige steder, til forskjellige tidspunkt, sier mannen.

MER BANKID: - «Pen is» må jo være greit

Det var da bekreftelseskoden fra BankID kom han måtte trekke litt på smilebåndet.

«KNUST GLEDE» dukket nemlig opp på mobilskjermen, der han samtidig ble bedt om å godkjenne for å få signert søknaden om separasjon. Om ikke det var nok fikk også kona en noe spesiell beskjed da hun gjorde det samme. «UMULIG HVERDAG» var den harde responsen.

- Det er jo litt tragikomisk, og man lurer nesten på hvor tilfeldig det er, forklarer mannen overfor Adresseavisen.

LES OGSÅ: Her får kompisen til RBK-profilen tatovert «Pål André» på skuldra etter et veddemål

Selv om det kanskje ikke er den beskjeden man ønsker seg i en slik situasjon, tar han det hele med et smil.

- Det må jo sies at det oppleves som et nederlag å skulle søke om separasjon. Når jeg da fikk den meldingen måtte jeg bare le, men jeg tenkte at selvfølgelig måtte den tilfeldigheten skje akkurat nå.

Denne ordkombinasjonen dukket opp på mobilskjermen da en trondheimsbasert mann søkte om separasjon på nett denne uken.  Foto: Privat

Tilfeldigheter

Frode Beckmann Nilsen, produktutviklingssjef i BankID Norge, blir svært overrasket når han får høre om de to tilfellene, men forsikrer om at det ikke ligger noen vonde tanker bak.

- Det er jo nesten helt utrolig om de har fått disse meldingene, men det er selvsagt helt tilfeldig, forteller han.

LES OGSÅ: Christian er utestengt - bruåpnerne har tatt ferie

Ordene velges nemlig tilfeldig fra et par lister med ord satt opp av dem.

- Vi har en liste med substantiv og en med adjektiv, og fra disse listene blir det helt tilfeldig satt sammen kombinasjoner av systemet. Tidligere erfaringer har gjort at vi nå leser listene manuelt for å hindre uheldige kombinasjoner, da gjerne ting som kan oppleves som rasisme eller støtende på andre måter, sier han videre.

Listene til tjenesten benyttes på flere områder, ikke bare ved søknad om separasjon. Derfor kan man i noen tilfeller oppleve tilfeldigheter som i denne situasjonen.

Kanskje har det også hjulpet på i en ellers vanskelig tid.

- Jeg klarer å se humoren i det, og det er sikkert noe det går an å le av en annen gang. Vi får se noe positivt i det, avslutter han.

LES OGSÅ: Derfor flyttet RBK-talentet fra familie, kjæreste og venner

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

På forsiden nå