- Vi brukte fem timer på å bære flåten til Marinen

For 40. gang var det duket for badekarpadling på Nidelven i Trondheim

Samlet materialer i to uker: Anders Bakkerud og Kyrre Classon trålet konteinere på jakt etter planker og oljefat.  Foto: Sebastian S. Bjerkvik

Saken oppdateres.

En varm fønvind blåser svalt utover de skittengrønne plenene på Marinen.

Nede ved Nidelven har flere hundre studenter møtt opp for å få med seg den årlige badekarpadlingen, der studentene fra NTNU Gløshaugen, Øya og Kalvskinnet skal ut på elva i hjemmelagede farkoster. Badekarpadling er kanskje et misvisende navn. Stålkarene er montert på flåter som ligger godt fortøyd langs bredden av Nidelven.

Beste dekorasjon og raskest flåte er blant prisen de 13 påmeldte linjeforeningene slåss om denne lørdagen.

Full fart forover: Flåtene forlot elevbredden til vild jubel fra tilskuerne.  Foto: Sebastian S. Bjerkvik

 

Seier igjen

Blant dem som våger seg ut i elva er Kalvskinnetingeniørene Kyrre Classon og Anders Bakkerud. Ikledd sombrero og svartsmuskede løsbarter ser de ut som om de er tatt rett ut av en tacoreklame. Det er ingen tvil om de har valgt seg et Meksikanskinspirerte tema.

- Den ene delen av flåten er Mexico, mens den andre delen tilhører Amerika. Også har vi bygd en mur mellom de to delene.

LES OGSÅ: Studenter samlet inn over 25 000 kroner til veldedighet

I fjor stakk en gruppe studenter fra Kalvskinnet av med seieren, så presset på maskiningeniørene er steinhardt. De er likevel overbevist om at det kommer til å gå deres vei i dag.

- Når vi vinner skal vi på vors, sier Anders Bakkerud.

- Også skal vi mobbe folk fra Gløs, flirer Kyrre Classon.

LES OGSÅ: Trenger du skyss? En nyutviklet app kan koble haikere og bilførere

Bar flåten fra Ila

Flåten som er bygd opp av planker og oljefat er for det meste basert på gjenbrukte materialer.

- Vi brukte tre dager på byggingen, men vi har samlet inn materialer i over to uker.

De har trålet konteinere, gjenvinningsstasjoner og gi bort-annonser på jakt etter byggematerialer. Planker, rep, spiker og oljefat ble montert sammen i en bakgård i Ila. Men å få flåten til Marinen bød på utfordringer for ingeniørene.

- Vi brukte fem timer på å bære flåten fra Ila til Marinen.

- Hvorfor kunne dere ikke bare seile flåten fra Ila til Marinen?

- Det fikk vi ikke lov til av politiet, fordi flåten måtte godkjennes først, forklarer Classon.

LES OGSÅ: Bruk av rusmidler og røyk synker drastisk blant norsk ungdom

Alkotester mannskapet

Til tonene av Michael Jackson farer de storvokste flåtene over elva. Studentene padler vilt. Noen blir akterutseilt, andre akterutseiler. Det hele blir overvåket av Røde Kors, brannvesen og politi. I 2012 måtte en student gjenopplives etter å ha havnet under en av flåtene, men i år går alt som det skal.

Roser studentene: Politioverbetjent, Tonje Westad, er godt fornøyd med sikkerheten under årets badekarpadling.  Foto: Sebastian S. Bjerkvik

 

- Det går bra. Studentene har vært flinke til å forholde seg til de retningslinjene de har fått, sier politioverbetjent Tonje Westad.

Hun forteller at alle deltagerene må ta en alkotest før de får bevege seg utpå vannet. I tillegg forsikrer brannvesenet seg om at alle fartøyene er sjødyktige før de begir seg ut i elva.

- Testene har gått bra. Noen av flåtene har måttet redusere mannskapet ned fra fem og ned til fire eller tre personer, forteller Westad.

Ingen Dragvollstudenter

På den smale steinvolden ned mot elevbredden står studentene i hopetall. Også en og annen pensjonist og noen småbarn har kommet seg opp på volden. Folk jubler og brøler. «Medisin, for en fartsmaskin. Maskin, for en drittmaskin» roper noen som åpenbart må være legestudenter.

Flest realister i år: Leder for badekarpadlingen, Harald Grøndahl, har ikke noe godt svar på hvorfor ingen av årets deltagere kommer fra NTNU Dragvoll.  Foto: Sebastian S. Bjerkvik

 

Litt lenger inn på land, inne på plenen, står leder for padlingen, Harald Grøndahl, og snakker høyt inn i en walkietalkie. Han forteller at de i år har gjort noen forbedringer når det kommer til sikkerheten.

- I samråd med brannvesenet har alle flåtene blitt merket med tall, slik at vi vet hvor stor besetningen på fartøyene er.

- Hvorfor kommer ingen av lagene fra NTNU Dragvoll?

- Det har jeg ikke noe godt svar på. Vi har hatt stand på Dragvoll, men det har tydeligvis ikke hjulpet.

LES OGSÅ: 800 pressefolk var til stede da duoen Elmgreen & Dragset åpnet en av verdens største kunstmønstringer

Vinnere av badekarpadlingen 2017
  • Det Gyldne Kar (Fartskar): Marin
  • Den Gyldne Krok (Showkar): Smørekoppen
  • Den Gyldne And (Tema): Delta
  • Den Gyldne Fisk (Show): Elektra
  • Den Gyldne Smørekanne (Smøring): Volvox & Alkymisten
  • Den Gyldne Propp (Sabotasje): Placebo
  • Den Gyldne Smukk (Årets Nykommer): Elektra
  • Speilet (Årets Fiasko): Volvox & Alkymisten
  • Den Gyldne Joggesko (MedHum løpet): Placebo
På forsiden nå