- Dette viser at det var rett å sette ned foten i fjor, og ikke minst viser det hvor viktig det er med kostnadskontroll på Miljøpakken, sier Høyres gruppeleder Ingrid Skjøtskift.

Det var i slutten av juni i fjor at formannskapet ba rådmannen komme tilbake med en billigere løsning for oppgradering av Christian Frederiks gate i Trondheim. Den gang ble en ny gang- og sykkelvei på 370 meter og to bussholdeplasser fastsatt til 56 millioner kroner. To måneder senere ble kostnaden redusert til 40 millioner. Men formannskapet var fortsatt ikke fornøyd, og ba om ny vurdering.

- Godt nok er godt nok

Nå, nær halvannet år senere, la rådmannen frem et nytt forslag som viser at oppgraderingen kostnadsberegnes til 32,8 millioner kroner, hvorav 29,4 mill. finansieres av Miljøpakken og resten er utbedring av vann- og avløp.

Det godtok formannskapet tirsdag formiddag.

- Det har riktignok tatt tid, men på de månedene har vi spart over 20 millioner kroner på en holdeplassutfordring. Det er en påminnelse om at vi må følge med, sier hun, og minner om at det ikke alltid er nødvendig å velge fra øverste hylle.

150 000 per meter

Det var hennes forgjenger Yngve Brox som i fjor fikk kaffen i "mellomøret" (han sa faktisk det, journ.anm.) da han så det første overslaget.

- Med et budsjett på 56 millioner kroner koster denne gang- og sykkelveien altså 150 000 kroner meteren. Det er like dyrt som å bygge motorvei eller firefelts vei med kryss i plan. Dette må være verdensrekord i dyr gang- og sykkelvei - selv om det skal bygges to holdeplasser for bussen. Jeg kan ikke begripe hvordan rådmannen kan legge frem et slikt forslag, sa Brox den gang.

Frp ville kutte mer

Venstres Erling Moe så seg også fornøyd:

- Denne saken er et godt eksempel på at lokaldemokratiet rundt Miljøepakken fungerer godt, sier han.

Frp fremmet forslag om ytterligere kostnadsreduksjoner, men fikk ingen med seg på det.

Ifølge saksfremstillingen er både løsninger og kostnader grundig gjennomgått slik at prosjektet nå er innenfor de kostnadsrammer som er behandlet i Miljøpakkens handlingsprogram.

Endringer

Blant annet er det klart at sykkelvegen skal etableres med fortau. Dette på grunn av sammenheng med system som etableres i Høgskoleringen, og den forventede økningen av myke trafikanter på denne strekningen til og fra Campus.

De viktigste endringene sammenliknet med prosjektet som ble lagt fram i fjor er:

* Ingen omlegging av avkjørsel ved Idrettsbygget.* Ingen ombygging av parkeringsplass ved Idrettsbygget.* Beholder dagens kryssløsning og eksisterende signalanlegg i Vollbakken.* Beholder dagens kryssløsning og eksisterende signalanlegg ved Høgskoleringen.* Etablering av kantstopp i begge retninger istedenfor busslommer.* Stasjoner etableres i samsvar med middels standard i prosjekteringsanvisningen for Metrobuss.